Popüler müzik, sanayi devrimi sonrası `halk kültürü' anlamından uzaklasarak nitelik açısındanfarklılasan popüler kültürün en etkili görünümlerinden biri olarak ele alınmıstır. Popüler müzik,belirli müzik türlerinin belirlenip incelenmesi anlamında kullanılmamıs, kültürel değisim süreciiçerisinde sekillenen ve değisen kültürel bir görünüm olarak incelenmistir.Bu çalısmanın arastırma amacı, genel lise öğrencileri ile imam-hatip lisesi öğrencilerininpopüler müziğe yaklasımını ölçmek, olarak belirlendi. Dini eğitim alan öğrencilerle geneleğitim alan öğrencilerin müziğe yaklasımlarında farkın olup olmadığı tespit edilecektir. Buamaç doğrultusunda popüler müziğe yaklasımı belirleyeceği düsünülen ifadelerin yer aldığıanket formu hazırlandı. ?lk olarak müzik dinleme ile ilgili olgusal durumu tespit etmekamaçlandı. Öğrencilerinin müzik dinleme alıskanlıkları nasıldır ve ne tür müzik dinlerler?.Anketin geri kalan kısmı yargı ifadelerinden olusmustur. Anket formundaki ifadeler asağıdakiamaçlar doğrultusunda belirlendi;a) Kültürel açıdan müziğe yaklasımları nasıldır?b) Müziğin insana etkisi ile ilgili kanaatleri nedir?c) Bireylerin hayatında müzik ne ifade ediyor?d) Müzik türleri ile ilgili kanaatleri nedir?e) Sarkı dinlerken dini duyarlılık gösteriyorlar mı?f) ?mam-hatip ve genel lise öğrencilerinin anketteki ifadelere katılıp katılmama durumunasıldır? ?ki gruba ait sonuçları karsılastırılacaktır. Böylece müziğe yaklasımlarındafarklılık olup olmadığını anlasılacaktır.Bu amaçlar doğrultusunda hazırlanan anket formu ?stanbul ili, Eyüp ilçesindeki üç genel lise veimam-hatip lisesinde uygulanmıstır. Anket verilerinin yorumlanabilmesi için amacımıza uygunanaliz testleri uygulandı. Öğrencilerin, müzik dinleme eğilimlerinin yüksek olduğu görüldü.Dinlenen müzik türlerinin belirlenmesinde bireylerin psikolojik durumu, ruh halleri vekendilerini nasıl hissettikleri en etkili durumdur. Genel lise ve imam-hatip lisesi öğrencilerininmüziğe yaklasımlarında; özellikle kültürel açıdan ve insana etkisi bakımından farklılık olduğugörülüyor. ?ki grubun yasamlarında, müziğe atfettikleri önem de farklıdır. Dinlenen müziktürleri ve müzik türleri ile ilgili kanaatlerinde açık bir farklılık yoktur. Sarkı dinlerken dinihassasiyeti gösterenler arasıda imam-hatip öğrencileri çoğunluğu olusturmustur.Anahtar Kelimeler: Popüler Kültür, Popüler Müzik, Genel Lise, ?mam-hatip Lisesi
Popular music has been handled as the most impressive reflection of popular culture thatdiverged from its meaning of public culture and diversified in terms of qualitative faeturesfollowing industrial revulotion. Popular music is not meant the determination and examinationof certain music types, but studied as an altering culturel appearance that took its shape withinchancing culturel process.The purpose of this study is aimed at measuring the approach of both, students from highschools and students from religious oriented schools towards popular music. It will be tried tofind out whether there is any differenece between these two type of students in their appoachtowards popular music. In line with this purpose, a questionnaire believed to determineapproaches toward popular music was prepared. First it was aimed to establish conseptualground regarding listening to music. What are student?s habit in music and what kind of musicdo they listen to? The remainder of questionnaire includes judgements. Expressions inquestionnaire have been determined in compliance with purpose below;a) What are their approaches to music in tens of culturel facts?b) What are their opinions about the impact of music on human?c) What is the meaning of music in individual?s life?d) What are their opinions concerning music types?e) Do they show any sensitivity when listening to music?f) What is the situation of students involved concerning their participation in thequestionnaire ? Outcome obtained from these two varying oriented students will becompared thereby reaching a conclusion as to whether tehere is any difference in theirapproach to music?The questionnaire was conducted in ?stanbul?s Eyüp district with the help of three high schooland religious school.Analyzing tests were carried out in order to asses tne outcome of questionnaire. It was seen thatstudents have strong inclination to listen to music. Individual?s phsciological condition and theirfeeling at time play the most crucial role. These two tpye students differ in their approach tomusic especially in tems of cultur and its impact on human. Also the importance these twogroups students attribute to music in their life is different. There is no obvious difference in theiropinions related to music types listened. Students from religious oriented high schools constitutethe majority among those who have religious sensitivity when listening to music.Keywords: Popular Culture, Popular Music, High School, Religious Orıented High School