dc.contributor.advisor |
Yrd. Doç. Dr. Ercan Masal |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-04T12:42:39Z |
|
dc.date.available |
2020-11-04T12:42:39Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Agaç, Gülay (2013). 8. Sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik; problem çözme, soyut düşünme, inanç, öğrenilmiş çaresizlik puanlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişki.( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/74731 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, inançları, öğrenilmiş çaresizlikleri ve soyut düşünme puanlarını bazı değişkenler açısından incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir.Çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Sakarya ilinin Hendek ilçesinde bulunan ve basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen yedi ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 527 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma nicel bir araştırma olup, bu çalışmada betimsel ve anlam çıkartıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak; Steiner (2007) tarafından geliştirilen Masal ve Takunyacı (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Matematik İnanç Ölçeği?, Uysal Koğ (2012) tarafından geliştirilen ?Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik? ölçeği ile ?Matematik Soyut Düşünme Testi? ve Armour-Thomas ve Hoynes (1988) tarafından geliştirilen Masal ve Agaç (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Problem Çözmeye Yönelik Öğrenci Düşünceleri? ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeklerden elde edilen veriler üzerinde yürütülen istatistiksel analizler ile aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrenci cinsiyetleri ve bilgisayar oyunu oynama sıklığı ile matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, inançları, öğrenilmiş çaresizlik durumları ve soyut düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı, Öğrencilerin aile gelir düzeyleri ile matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, inançları ve öğrenilmiş çaresizlik durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı, fakat aile gelir düzeyleri ile soyut düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu,Öğrencilerin başarı notu ile matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, inançları arasında pozitif, öğrenilmiş çaresizlik durumları arasında negatif yönde bir ilişki olduğu, Öğrencilerin matematiğe yönelik; inançları ile problem çözme becerileri arasında pozitif; problem çözme becerileri ile öğrenilmiş çaresizlik durumları arasında negatif; problem çözme becerileri ile soyut düşünme düzeyleri arasında pozitif; öğrenilmiş çaresizlikleri ile inançları arasında negatif; inançları ile soyut düşünme düzeyleri arasında pozitif ve soyut düşünme düzeyleri ile öğrenilmiş çaresizlik durumları arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçlar 8. Sınıf öğrencilerinin; ?Matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, inançları, başarı puanları ve soyut düşünme düzeylerinden biri artarken diğerinin de arttığını, biri azalırken diğerinin de azaldığını, ?Matematiğe yönelik öğrenilmiş çaresizlikleri artarken; problem çözme becerileri, inançları, başarı puanları ve soyut düşünme düzeylerinin azaldığı; matematiğe yönelik öğrenilmiş çaresizlikleri azaldığında ise problem çözme becerileri, inanç, başarı puanları ve soyut düşünme düzeylerinin arttığı, ?Cinsiyete ve aile gelir düzeyine göre matematiğe yönelik; problem çözme becerileri, başarı puanları, öğrenilmiş çaresizlikleri ve inançları arasında herhangi bir değişiklik söz konusu olmazken; aile gelir düzeyi yüksek olan öğrencilerin soyut düşünme düzeylerinin, gelir düzeyi düşük olanlara göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Matematik Eğitimi, Problem Çözme Becerisi, İnanç, Öğrenilmiş Çaresizlik, Soyut Düşünme |
|
dc.description.abstract |
The purpose of this study was to examine primary school 8th grade students? scores in relation to their problem solving skills, beliefs, learned helplessness and abstract thinking in mathematics in terms of certain demographic variables and to determine the interrelationship among them. The sample of the study, selected via simple random sampling, was comprised of a total of 527 8th grade students enrolled in seven primary schools located in Hendek, a town in the province of Sakarya, during the 2012-2013 academic year. The study was based on a quantitative research design in which descriptive and inferential statistics techniques were employed. The data collection tools utilized in the study were as follows: the ?Mathematics Belief Scale?, developed by Steiner (2007) and translated into Turkish by Masal and Takunyacı (2012), the inventory of ?Learned Helplessness in Mathematics? and the ?Test of Abstract Thinking in Mathematics?, developed by Uysal Koğ (2012), and the ?Student Opinions on Problem Solving Skills? instrument, developed by Brown-Kovacic (1998) and translated into Turkish by Masal, Takunyacı and Agaç (2013).The statistical analyses of the data collected with these instruments revealed the following findings: There was no significant difference among students? problem solving skills, beliefs, and state of learned helplessness and abstract thinking levels in mathematics in terms of gender and frequency in playing computer games; There was no significant difference among students? problem solving skills, beliefs, state of learned helplessness and abstract thinking levels in mathematics in terms of family income levels, while a significant difference was observed between family income levels and abstract thinking levels; There was a significant positive difference among students? problem solving skills, beliefs, and learned helplessness conditions in terms of students? achievement scores; There was a significant positive difference between students? beliefs and problem solving skills in mathematics, between their problem solving skills and state of learned helplessness, between their problem solving skills and abstract thinking levels in mathemtics, between their learned helplessness and beliefs, between their beliefs and abstract thinking levels, and between their abstract thinking levels and their state of learned helplessness. These findings showed that; ?when any one of 8th grade students? problem solving skills, beliefs, success scores and abstract thinking levels in mathematics increased, the others increased and when any one of them decreased, the others decreased; ?while learned helplessness towards mathematics increased, problem solving skills, beliefs, success scores and abstract thinking decreased; conversely, when learned helplessness towards mathematics decreased, problem solving skills, beliefs, success scores and abstract thinking levels increased; ?hile there was no difference in problem solving skills, success scores, learned helplessness and beliefs by gender and level of family income, it was observed that the abstract thinking levels of students with a high level of family income was higher compared to those of students with a low family income. Keywords: Mathematics Education, Problem Solving Skills, Beliefs, Learned Helplessness, Abstract Thinking |
|
dc.format.extent |
xvi, 113 y. : şkl., tbl. ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
Atıf 4.0 Uluslararası |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Matematik eğitimi |
|
dc.subject |
İnanç |
|
dc.subject |
Soyut düşünme |
|
dc.title |
8. Sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik; problem çözme, soyut düşünme, inanç, öğrenilmiş çaresizlik puanlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişki |
|
dc.type |
MasterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,İlköğretim Anabilim Dalı Matematik |
|
dc.contributor.author |
Agaç, Gülay |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|