Açık Akademik Arşiv Sistemi

Diyarbakır yöresi halk oyunları müziklerinin incelenmesi: Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar ve Selahattin Davulcu örnekleri = Investigation of Diyarbakır folk dances music: Examples of Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar and Selahattin Davulcu

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Sertan Demir
dc.date.accessioned 2024-07-11T10:51:40Z
dc.date.available 2024-07-11T10:51:40Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Aydın, Fatih. (2023). Diyarbakır yöresi halk oyunları müziklerinin incelenmesi: Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar ve Selahattin Davulcu örnekleri = Investigation of Diyarbakır folk dances music: Examples of Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar and Selahattin Davulcu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/102568
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Türk halk oyunlarında genellikle bir oyuna bir melodi eşlik etmektedir. Fakat Diyarbakır yöresine bakıldığında bir oyunun birden fazla melodisi olduğu görülmektedir. Bu çeşitlilik, çalan kişiye göre değişkenlik gösterebilmektedir. Diyarbakır yöresi halk oyunları müziklerinin incelenmesinde örnek olarak seçilen icracılar, halk oyunlarında temel ve genel olarak kullanılan çalgıların davul ve zurna olması göz önünde bulundurularak; zurna icracılarından olması, yörede kabul görmüş kişilerin olması, hayatta olması ve yöre ekipleri ile çalışan aktif icracı olması kriterlerine göre belirlenmiştir. Kendilerini Dom olarak adlandıran icracılar Diyarbakır yöresi halk oyunları müziklerinin icrasında aktif rol almaktadırlar. Araştırmada Mahmut Şirin Demir, Selahattin Davulcu ve Seyithan Atar'ın hayatı hakkında bilgilere yer verilmiştir. 3 icracı tarafından icra edilen 7 oyunun müzikleri, video ve ses kayıt cihazları aracılığı ile kayıt altına alınmış, Mus2 nota yazım programı kullanılarak transkripsiyonu gerçekleştirilmiştir. Notaya alınan eserlerinusûl, karar ses, güçlü ses, ses genişliği, tempo dağılımları ve kullanılan dizinin benzerlik gösterdiği makamsal özellikleri ortaya konulmuştur. Gerçekleştirilen incelemeler neticesinde oyun müziklerinin icrasında kullanılan usûl ve tempo özellikleri benzerlik gösterirken, karar ses, güçlü ses, ses sahası ve kullanılan dizinin makamsal benzerlik özellikleri, icracılara göre farklılık arz etmektedir. Veriler, belgesel tarama, gözlem ve görüşme teknikleri kullanılarak elde edilmiş, içerik analizi tekniği ile çözümlemesi yapılmıştır.
dc.description.abstract In Turkish folk dances, a game is usually accompanied by a melody. However, when we look at the Diyarbakır region, it is seen that a game has more than one melody. This diversity may vary according to the performer. The performers selected as examples in the analysis of the music of folk dances of Diyarbakır region were determined according to the criteria of being from zurna performers, being recognized in the region, being alive and being active performers working with local teams, taking into consideration that the basic and generally used instruments in folk dances are drums and zurna. The performers who call themselves Dom take an active role in the performance of Diyarbakır region folk dance music. In the research, information about the lives of Mahmut Şirin Demir, Selahattin Davulcu and Seyithan Atar were included. The music of 7 plays performed by 3 performers were recorded with video and voice recorders and transcribed using Mus2 note writing program. The usul, decisive voice, strong voice, sound width, tempo distributions of the notated works and the maqam characteristics of the scale used were revealed. As a result of the examinations carried out, while the usûl and tempo features used in the performance of the game music are similar, the decision voice, strong voice, sound field and the maqam similarity features of the scale used differ according to the performers. The data were obtained by using documentary scanning, observation and interview techniques and analyzed by content analysis technique.
dc.format.extent x, 137 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Diyarbakır,
dc.subject Folklor,
dc.subject Müzik,
dc.subject Türk Halk Müziği,
dc.subject Folklore,
dc.subject Folk Dances,
dc.subject Music,
dc.subject Turkish Folk Music
dc.title Diyarbakır yöresi halk oyunları müziklerinin incelenmesi: Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar ve Selahattin Davulcu örnekleri = Investigation of Diyarbakır folk dances music: Examples of Mahmut Şirin Demir, Seyithan Atar and Selahattin Davulcu
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Bilimler Ana Bilim Dalı
dc.contributor.author Aydın, Fatih
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/