dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Gülden Kaya Uyanık |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-24T12:37:18Z |
|
dc.date.available |
2024-01-24T12:37:18Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Erden, Şıhmehmet. (2021). 7. sınıf ortak sınavların psikometrik özelliklerinin incelenmesi (Sakarya ili örneği) = Analyzing psycometric properti̇es of 7th grade comman examinations (A sample of Sakarya provi̇nce). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/101418 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Sakarya il genelinde ortaokul 7. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilere uygulanan ortak sınavların, psikometrik özelliklerinin Klasik Test Kuramı'na dayalı olarak incelenmesidir. Ortak sınavlar, Milli Eğitim Bakanlığı'nın 2023 Vizyon Belgesi'nde ölçme ve değerlendirme hedeflerine ulaşmak amacıyla, il bazında gerçekleştirilmektedir. Ortak sınavlar ile MEB, öğrenme eksikliklerinin tespit edilerek giderilmesini, öğrenme süreçlerinin okul, ilçe ve il bazlı değerlendirmesinin yapılmasını, karar vericiler için mevcut durum değerlendirmesi ve yeni stratejiler geliştirmeye yönelik veri toplanmasını amaçlamaktadır. Bu sınavlardan elde edilen sonuçların gelecek yıllardaki eğitim ve öğretim stratejilerine yön verecek olmasından dolayı, bu sınavların psikometrik özelliklerinin yeterli düzeyde olması gerekir. Bu araştırmada, Sakarya ili genelinde uygulanan ortak sınavlardan Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ve İngilizce alt testlerinin psikometrik özellikleri incelenmiştir. Bu bağlamda, sınava katılan Türkçe dersi için 17524, Matematik dersi için 17444, Fen Bilimleri dersi için 17652 ve İngilizce dersi 16833 öğrenciye ait yanıtlardan, sınavlara ait psikometrik özellikler KTK'ya dayalı olarak kestirilmiştir. Madde istatistiklerinden, madde güçlük indeksi, madde ayırt edicilik indeksi, madde güvenirlik katsayısı, madde standart sapması, madde varyansı ve madde ortalamaları hesaplanmıştır. Test istatistiklerinden, testin güvenirlik katsayısı, testin ortalaması ve testin ortalama güçlük indeksi hesaplanmıştır. Ayrıca geçerlilik düzeyine yönelik olarak alt testlerin kapsam geçerlikleri incelenmiştir. Kapsam geçerliği belirleme çalışmalarında uzman görüşüne başvurulmuş, madde-kazanım eşleştirmesi yapılmıştır. Tüm alt testlerde yer alan maddelerin, güçlük düzeylerinin kolay ve çok kolay olduğu ancak ayırt edicilik düzeylerinin yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe alt testinde 1, Fen Bilimleri alt testinde ise 2 maddenin revize edilmesi gerektiği belirlenmiştir. Alt testler için hesaplanan KR-20 güvenirlik katsayısı değerleri, Türkçe alt testi için 0.843, Matematik alt testi için 0.755, Fen Bilimleri alt testi için 0.87 ve İngilizce alt testi için 0.87 olarak hesaplanmıştır. Bütün alt testlerin güvenirlik seviyelerinin yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kapsam geçerliği için, Türkçe alt testinde 4 adet kazanımı temsil eden hiçbir madde bulunmazken, İngilizce alt testinde madde-kazanım dağılımının yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Matematik ve Fen Bilimleri alt testlerinin, kapsam geçerlik düzeylerinin yeterli olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda Sakarya ilinde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında uygulanan ortak sınavların güvenirlik açısından şartları sağladığı ancak kapsam geçerlilik düzeylerinin Türkçe ve İngilizce dersleri için yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, geniş katılımlı sınavların madde ve test istatistiklerinin uygun aralıkta, kapsam geçerliliğini sağlayacak şekilde hazırlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Ortak Sınav, güvenirlik, geçerlilik, madde istatistikleri, test istatistikleri |
|
dc.description.abstract |
The aim of this study is analyzing psychometric properties of comman exam that were applied on 7th grade students in Sakarya in 2018-2019 educational year. Comman exams are applied all across the province with the aim of the reaching the testing and evaluating objectives in ministry of Education's 2023 Vision Document. MEB aims at completing the insufficient learning, evaluating learning process on the basis of school, district and province; presenting current situation for decision makers and collecting data for developing new strategies. Psychometric properties at these exams should be at sufficient level because results from these exams will guide strategies for coming years. In this study, psycometric properties of Turkish, Maths, Science and English subtests applied in all across Sakarya province were analized. Psycometric properties from answer of student (17524 student for Turkish subtest, 17444 student for Maths subtest, 17652 student for Science subtest and 16833 student for English subtst) who took these exams were calculated based on CTT. In item statistics, item difficulty index, item discrimination index, item reliability index, item standard deviation and item varians were calculated. In test statistics, test reliability index, test arithmetics and average difficulty were calculated. In addition, content validity of subtests was analyzed, it was consulted to expert opinion for the content validity. As a result; in all subtest item difficulty levels are easy and very easy but item discrimination levels are good. It was observed that are one item in Turkish subtest and two items in Science subtest should be revised. Reliability index KR-20 which is calculated in subtests was calculated 0.843 for Turkish subtest, 0.755 for Math test, 0.87 for Science subtest and 0.87 for English subtest. It was concluded that reliability levels at all subtests are enough. In respect at content validity, there is no items for four learning outcomes in Turkish test and the level of items outcome distribution is not enough in English subtest. In maths and Science subtests content validity level is enough. As a result in this study, comman exams applied in Sakarya in 2018-2019 educational year are suitable in terms at reliability but content validity in Turkish and English subtest aren't enough. It vas concluded that comman exams shoul be prepared enjuring content validity and item and test statistics should be suitable levels.Keywords: Comman exam, reliability, validity, item statistics, test statistics |
|
dc.format.extent |
vii, 115 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Ortak Sınav |
|
dc.subject |
güvenirlik |
|
dc.subject |
geçerlilik |
|
dc.subject |
madde istatistikleri |
|
dc.subject |
test istatistikleri |
|
dc.title |
7. sınıf ortak sınavların psikometrik özelliklerinin incelenmesi (Sakarya ili örneği) = Analyzing psycometric properti̇es of 7th grade comman examinations (A sample of Sakarya provi̇nce) |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Erden, Şıhmehmet |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|