Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sınav kaygıları ile matematik dersine yönelik tutumları ve matematiğe ilişkin öz yeterlik inançları arasında bir ilişki olup olmadığı belirlemek ve bu kavramları cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından incelemektir. Araştırmanın evreni, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Sakarya ili Akyazı ilçesinde yer alan ortaokul düzeyi 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini ise belirtilen çalışma evreninden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak üç okuldan seçilen ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 183'ü erkek, 177'si kız olmak üzere toplam 360 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışmada veri toplamak amacıyla, kişisel bilgi formu ile birlikte Sınav Kaygısı Envanteri (SKE), Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ) ve Matematiğe Karşı Öz yeterlik Algısı Ölçeği (MKÖAÖ) kullanılmıştır. Araştırmada veriler sosyal bilimler için kullanılan istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre ortaokul öğrencilerinin "Sınav Kaygısı" toplam puanı aritmetik ortalaması 2.13, "Kuruntu" boyutu puanı için aritmetik ortalaması 2.04, "Duyuşsallık" boyutu puanı için aritmetik ortalaması ise 2.19 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin sınav kaygısı ile cinsiyeti arasındaki ilişkiye bakıldığında, "Kuruntu" boyutunda cinsiyete göre anlamlı farklılık bulunmazken, "Duyuşsallık" boyutunda ve "Sınav Kaygısı" toplam puanında kız öğrenciler lehine anlamlı bir sonuç bulunmuştur. Öğrencilerin sınav kaygısı ile sınıf düzeyi arasında; "Kuruntu" boyutunda, "Duyuşsallık" boyutunda ve "Sınav Kaygısı" toplam puanına göre anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin "Matematik Tutumu" toplam puanı için aritmetik ortalama 3.59, "İlgi ve Sevgi" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama 3.66, "Korku ve Güvem" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama 3.48, "Meslek ve Önemlilik" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama 3.82, "Zevk" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama ise 3.40 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları ile cinsiyet değişkeni arasındaki ilişkiye bakıldığında anlamlı bir farklılaşma görülmezken, sınıf düzeyi değişkeni ile aralarındaki ilişkiye bakıldığında küçük sınıflar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin "Matematiğe İlişkin Öz Yeterlik İnançları" toplam puanı için aritmetik ortalama 3.40, "Matematik Benlik Algısı" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama 3.68, "Matematik Konularında Davranışlarındaki Farkındalık" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama 3.24, "Matematiği Yaşam Becerisine Dönüştürme" alt boyutu puanı için aritmetik ortalama ise 3.24 olarak hesaplanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin matematiğe ilişkin öz yeterlik inançları ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark bulunmamış ancak bu inançları ile sınıf düzeyleri arasında küçük sınıflar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin sınav kaygıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematiğe ilişkin öz yeterlik inançları arasındaki ilişkiye bakıldığında ise; öğrencilerin sınav kaygısı toplam puanı ile matematik tutum toplam puanı arasında ters yönlü, orta düzey ve anlamlı bir ilişki olduğu, sınav kaygısı toplam puanı ile matematiğe ilişkin öz yeterlik inançları toplam puanı arasında ters yönlü, orta düzey ve anlamlı bir ilişki olduğu, matematik tutumu toplam puanı ile matematiğe ilişkin öz yeterlik inançları toplam puanı arasında pozitif yönlü, anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to determine whether there is a relationship between middle school students' test anxiety and their attitudes towards mathematics lesson and their self-efficacy beliefs about mathematics and to examine these concepts in terms of gender and grade level variables. The population of the study was determined as 5th, 6th, 7th and 8th grade students in the secondary school level in Akyazı district of Sakarya province in the 2019-2020 academic year. The sample of the study, on the other hand, consists of a total of 360 students, 183 boys and 177 girls, studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades of secondary schools, selected from three schools using the simple random sampling method from the specified study population. In this study, Test Anxiety Inventory (TAI), Mathematics Attitude Scale (MBI) and Self-Efficacy Scale Against Mathematics (TCAS) were used to collect data. The data in the study were analyzed with the statistical package program used for social sciences. According to the results of the research, the arithmetic mean of the secondary school students' total score of "Test Anxiety" was calculated as 2.13, the arithmetic mean for the score of the "Worry"dimension was 2.04 and the arithmetic mean for the score of the "Emotionality"dimension was 2.19. When looking at the relationship between students' test anxiety and gender, no significant difference was found in the "Worry" dimension according to gender, while a significant result was found in favor of female students in the "Emotionality" dimension and "Test Anxiety". There are significant differences in the "Emotionality" dimension and "Test Anxiety" total score. The arithmetic mean for the total score of middle school students "Mathematics Attitude" is 3.59, the arithmetic mean for the "Care and Love" sub-dimension score is 3.66, the arithmetic mean for the "Fear and Trust" sub-dimension score is 3.48, the arithmetic mean for the "Profession and Significance" sub-dimension score. The arithmetic mean for the score of 3.82 and the "Pleasure" sub-dimension was calculated as 3.40. When the relationship between the students' attitudes towards mathematics and the gender variable was examined, there was no significant difference, but a significant difference was found in favor of the small classes when the relationship between the class level variable was examined. Arithmetic mean 3.40 for the total score of "Self-Efficacy Beliefs Regarding Mathematics", 3.68 for the score of the "Mathematical Self Perception" sub-dimension, 3.24 for the "Awareness of Mathematical Behaviors" sub-dimension, and 3.24 for "Converting Mathematics to Life Skills" sub-dimension. The arithmetic mean for the dimension score was calculated as 3.24. No significant difference was found between secondary school students' self-efficacy beliefs in mathematics and their gender, but a significant difference was found between these beliefs and grade levels in favor of small classes. When we look at the relationship between middle school students 'test anxiety, attitudes towards mathematics lesson and their self-efficacy beliefs about mathematics, it is seen that there is a negative, moderate and significant relationship between students' test anxiety total score and mathematics attitude total score, It was observed that there was an inverse, moderate and significant relationship between the total score of efficacy beliefs, and a positive and significant relationship between the total score of mathematics attitude and mathematics self-efficacy beliefs.