Açık Akademik Arşiv Sistemi

Lise öğrencilerinin imla kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme başarı düzeyleri (Karaman ili Ermenek ilçesi örneği) = High school students' achievement levels in applying orthographic rules and punctuation marks (Sample of Ermenek district, Karaman province)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Ömer Faruk Vural
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:10Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:10Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Yavuz, Tamer. (2022). Lise öğrencilerinin imla kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme başarı düzeyleri (Karaman ili Ermenek ilçesi örneği) = High school students' achievement levels in applying orthographic rules and punctuation marks (Sample of Ermenek district, Karaman province). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101399
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışmada lise öğrencilerinin (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) imla kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme başarı düzeylerinin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Lise öğrencilerinin imla kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme başarı düzeyleri nedir? problem cümlesinden hareketle yapılan bu çalışma nicel bir araştırma olup ortama herhangi bir değişken sokulmadan mevcut durumun saptanması amaçlandığı için betimsel niteliktedir. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Karaman ilinde bulunan Ermenek İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı 8 farklı lisede öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi olan amaçsal örnekleme kullanılmıştır. Toplam 509 öğrenci ile yürütülen bu araştırmada örneklemi oluşturan öğrencilerden 146'sı 9. sınıf, 126'sı 10. sınıf, 107'si 11. sınıf, 130'u ise 12. sınıf öğrencisidir. Veri topalama aracı olarak kullanılan testlerde imla kuralı başarısını ölçen 30 madde, noktalama işareti başarısını ölçen 36 madde yer almıştır. Testin kapsam geçerliğinin artırılması için uzman görüşlerinin alınması kararlaştırılmış ve alanında en az 3 yıl deneyimli 5 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni uzman olarak seçilmiştir. Uzman görüşlerinden hareketle kapsam geçerlik indekslerinin her iki testte de 0,80-1,00 aralığında ve yeterli olduğu belirlenmiştir. Uzman görüşleriyle kapsam geçerliğinin sağlandığı bu testlerin deneme uygulaması için 120 öğrenci belirlenmiş ve uygulama sonrası madde analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu tüm maddelerin ilgili testlerde kullanılmasına karar verilmiştir. Ayrıca her iki testin de orta güçlükte olduğu, çok iyi düzeyde ayırt ediciliğe ve iyi düzeyde madde-toplam puan korelasyonuna sahip olduğu tespit edilmiştir. Testlerin geçerlik çalışmalarının akabinde güvenirliklerinin belirlenebilmesi için Kuder-Richardson-20 analizleri yapılmış ve yapılan analizler sonucu her iki testin de yüksek derecede güvenilir olduğu saptanmıştır. Deneme uygulaması sonrası testlerde herhangi bir değişiklik yapılmadığı için uygulamada yer alan 120 öğrencinin örneklem grubuna eklenmesine karar verilmiştir. Yapı geçerliliği için test maddelerine doğrulayıcı faktör analizi uygulanmış ve yeterli uyum iyiliği değerlerinin sağlandığı görülmüştür. Verilerin analizinde, öğrencilerin sınıf düzeyi değişkenine göre imla kuralları ve noktalama işaretleri başarı düzeyleri arasındaki farkların istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre imla kuralları ve noktalama işaretleri başarıları ise istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş ve her iki alanda da kız öğrencilerin başarı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırma dâhilinde merkez okullardaki öğrencilerin imla kuralları ve noktalama işaretleri başarılarının taşra okullardaki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul türünün ise imla kuralları ve noktalama işaretleri uygulayabilme başarıları konusunda oldukça önemli olduğu görülmüştür. Araştırmada tüm bu bulgulardan hareketle öğrencilere noktalama işaretlerinin önemi hakkında bilgilendirme çalışmaları yapılması, öğrencilere yazma çalışmaları yaptırılıp yapılan noktalama yanlışları öğretmen tarafından düzeltilmesi, gelecekteki çalışmalarda ise kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla imla ve noktalama başarılarının neden daha yüksek olduğu araştırılması ve imla ve noktalama başarılarının merkez ve taşra okullarda gösterdiği farklılığın nedenlerine yönelik araştırmalar yapılması önerilmiştir.
dc.description.abstract This research aims to determine the high school students' achievement level in applying orthographic rules and correctly using punctuation marks. It is a quantitative research and its main problem is "What is the high school students' achievement level in applying orthographic rules and correctly using punctuation marks?" Because the current situation is presented without an extra variable in this research, it has the characteristics of a descriptive research. The target population of the study consists of eight different public high schools affiliated with The District Directorate of National Education in Ermenek in Karaman province in the 2020-2021 academic year. The purposive sampling, a form of non-probability sampling, is used in the research. The research sample consists of 509 high school students. The research was carried out with 146 students in 9th grades, 126 in 10th grades, 104 in 11th grades and 130 in the 12th grades. The achievement tests applied to the students in the study consist of 30 items measuring orthography achievements and 36 items measuring punctuation marks achievements. To increase content validity, at least 3 years experienced of domain experts, 5 Turkish Language and Literature teachers, were chosen and their opinions were taken. With the contributions of the experts and the teachers, all of the items' content validity indexes were determined in the range of 0,80-1,00, so it was considered to be enough range. After increasing content validity taking the experts' opinions, 120 students took place in its pilot scheme and items analyses are done. As a result of these analyses, it was decided that all of the items would be used in the related tests. However, both of the tests were of medium difficulty. The tests also had high index of distinctiveness and their total item correlations were at good level. Kuder-Richardson-20 analyses were done to assess tests' reliability and it was found that both of these tests had high reliability. After the pilot scheme, because there was no need to change in the tests, 120 students were added to the sample group, too. The confirmatory factor analysis was applied to the test substances for the construct validity. It was seen that the goodness of fit index was at enough range. In the analysis of the data, it was determined that the differences between the spelling rules and punctuation marks achievement levels of the students according to the grade level variable were statistically significant. The spelling and punctuation achievement levels of female students compared to male students were found to be statistically significant, and it was observed that female students' achievement levels were higher in both areas. Within the scope of the research, it was determined that the spelling rules and punctuation achievement of the students in the central schools were higher than the students in the provincial schools. It has been seen that the type of school is also very important in the ability to apply spelling rules and punctuation marks. In the study, based on all these findings, it is suggested to inform the students about the importance of punctuation marks, to have the students do writing exercises and to correct the students' punctuation mistakes by the teacher, to investigate why the spelling and punctuation achievement of female students are higher than male students in future studies, and to improve their spelling and punctuation achievement in central and provincial areas, to investigate the reasons for the achievement differences in schools.
dc.format.extent vi, 166 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İmla Kuralları
dc.subject Noktalama İşaretleri
dc.subject Öğrenci Başarısı
dc.subject Ortaöğretim
dc.subject Spelling Rules
dc.subject Punctuation Marks
dc.subject Student Success
dc.subject Secondary Education
dc.title Lise öğrencilerinin imla kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme başarı düzeyleri (Karaman ili Ermenek ilçesi örneği) = High school students' achievement levels in applying orthographic rules and punctuation marks (Sample of Ermenek district, Karaman province)
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programı ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Yavuz, Tamer
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/