Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = An examination of adolescents' attitudes related to social media and relationship between their mindfulness levels

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doktor Öğretim Üyesi Betül Düşünceli
dc.date.accessioned 2024-01-24T12:37:02Z
dc.date.available 2024-01-24T12:37:02Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Demirel, Gamze. (2021). Ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = An examination of adolescents' attitudes related to social media and relationship between their mindfulness levels. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101378
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Araştırmanın amacı ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile bilinçli farkındalık düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul'da öğrenim gören 9, 10, 11, 12. sınıf 555 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Tutum Ölçeği, Ergenler İçin Kapsamlı Bilinçli Farkındalık Deneyimleri Envanteri kullanılmıştır. Analizler SPSS 22.0 paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırma tarama modelinin bir türü olan "ilişkisel tarama" türündedir. Araştırmada elde edilen verilerin normal dağılıp dağılmadığını saptamak amacıyla Çarpıklık (Skewness) ve Basıklık (Kurtosis) değerleri ile verilerin homojenliğini test etmek için Levene homojenlik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılması sebebiyle Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Analizi, Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Welch Testi ve Post Hoc (Scheffe ve LSD) testleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularında öğrencilerin sosyal medya tutumu ile bilinçli farkındalık deneyimleri envanterinin alt boyutlarından içsel deneyimin farkındalığı, dışsal deneyimin farkındalığı, düşüncelerin göreceliliği, içgörülü kavrayış arasında pozitif yönde; farkındalıkla davranma, deneyime açık olma arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal medya tutumlarının cinsiyete, sosyal medyada geçirilen vakte, sosyal medya üyesi olup olmama durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğrencilerin bilinçli farkındalık deneyimleri envanteri; farkındalıkla davranma, kabul ve yargılamaksızın yönelim, merkezsizleşmek ve tepkisizlik, deneyime açık olma alt boyutlarının sosyal medyada geçirilen vakte göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Ergen, Sosyal Medya, Tutum, Bilinçli Farkındalık
dc.description.abstract The research aims to investigate the relationship between adolescents 'attitudes towards social media and their level of mindfulness, and whether adolescents' attitudes towards social media and their level of conscious awareness differ according to some variables. The study group of the research consists of 9, 10, 11, 12th grade 555 students studying in Istanbul in the 2020-2021 academic year. Personal Information Form, Social Media Attitude Scale, The Comprehensive Inventory of Mindfulness Experiences–Adolescents were used in the study. SPSS 22.0 package program was used for analysis. The study is a "relational screening" study. Skewness and Kurtosis values were examined and Levene homogeneity test values were examined to test the homogeneity of the data. Because of the normal distribution of the data, Pearson Product Moment Correlation Coefficient Analysis, ANOVA, Welch Test and Post Hoc tests were applied. There was a positive significant relationship among social media attitude of the students and the sub-dimensions of the inventory of mindfulness experiences, awareness of internal experience, awareness of external experience, relativity of thoughts, insightful understanding; a negative significant relationship between acting with awareness and openness to experience. Social media attitudes of the students differed significantly according to gender, time spent on social media, and whether or not they are a social media member.The sub-dimensions of the students' inventory of mindfulness experiences, acting with awareness, accepting and nonjugdemental orientation, decentering and nonreactivity, openness to experience differ significantly according to the time spent on social media. Keywords: Adolescent, Social Media, Attitude, Mindfulness
dc.format.extent vi, 92 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Ergen
dc.subject Sosyal Medya
dc.subject Tutum
dc.subject Bilinçli Farkındalık
dc.subject Adolescent
dc.subject Social Media
dc.subject Attitude
dc.subject Mindfulness
dc.title Ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi = An examination of adolescents' attitudes related to social media and relationship between their mindfulness levels
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı
dc.contributor.author Demirel, Gamze
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/