Abstract:
Bu çalışmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinde, Yüksek Öğrenim Kurumu tarafından belirlenen sistemle yapılan özel yetenek sınavının, öğrenci seçimindeki faktörünü farklı iki üniversite örneğinde değerlendirmektir. Bu çalışma Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü 'özel yetenek sınavım kazanan 40 bayan, 60 erkek, Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü özel yetenek sınavını kazanan 20 bayan, 40 erkek öğrenciyi kapsamaktadır. Bu kapsamda özel yetenek sınavım kazanan öğrencilerin ÖSS puanlan, Özel Yetenek Puanlan, Ortaöğretim Basan Puanlan, Katkılı Ortaöğretim Puanlan, Yerleştirme Puanlan alan ve alan-dışı durumlanna göre karşılaştınlmış ve bu iki üniversitede alan ve alan-dışmdan gelen öğrencilerin dağılımlan incelenmiştir. Bu çalışmada 2000-2001 eğitim ve öğretim döneminde Ege Üniversitesi ve Sakarya Üniversitesi Özel Yetenek Sınav sonuçlan ilgili bölümlerin sekreterliklerinden alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS for Windows 10.0 programına aktanlarak Ortalamalar aritmetik ortalama ± standart sapma şeklinde gösterildi. Guruplar arasındaki farklılıklar Sutudent t, Mann Whitney-U ve Ki-Kare testleriyle araştınldı. Test sonuçları % 95 güven aralığında değerlendirildi. Bu çalışmanın sonucunda alan ve alan-dışı kazanan öğrencilerin ÖSS puanlan, Ortaöğretim Basan Puanlan arasında istatistiksel olarak fark yok iken, alandan gelen öğrencilerin Katkılı Ortaöğretim Puanlannın istatistiksel alarak anlamlı bir şekilde, katsayılannın yüksek olması nedeniyle fazla olduğu görülmüştür. Böylelikle alandan gelen öğrencilerin çok düşük Özel Yetenek Puanlanna sahip olmalanna rağmen yerleştirme oranlan yükselmiştir. Alan ve Alan-dışı öğrencilerin her iki üniversitenin giriş oranlanna bakıldığında ise, Ege Üniversitesinde elemeli sistem uygulanmadığından alandan gelen öğrencilerin kazanma oranlanmn yüksek olduğu belirlenmiştir.