Abstract:
Bu araştırma, özelleştirmeyi Türk Eğitim Sisteminin sıkışan finansal ve yönetsel sorunlarını ilgililerin tartışmasına sunmayı ve bu tartışmada ilgililerin kullanımı için veri sunmayı amaçlamaktadır. Araştırma görev yaptıkları eğitim kademesini dikkate alarak eğitimin özelleştirilmesi ile ilgili ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin görüşlerini saptamaya, bulundukları eğitim kademesine göre öğretmenler arasında görüş farkının belirlenmesine çalışılmıştır. Araştırmanın evreni Kocaeli İzmit merkez ilçeye bağlı ilk ve ortaöğretim okulları olup, örneklem basit tesadüfi yöntemle seçilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen veriler SPSS yöntemi ile çözümlenmiş; crosstab, Anova,ve t-testi teknikleri ile analiz edilmiştir. Analizler sonucu bulunan anlamlı farklar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Eğitimin özelleştirilmesi konusunda yapılan bu araştırmada kısaca aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. 1. Fırsat ve olanak eşitliği ön koşul olmak üzere, devletin koyacağı sınırlar çerçevesinde eğitimde özelleştirme bazı hizmetlerde gerçekleştirilebilir, paralı eğitim uygulaması kısmen olabilir. Eğitim düzeyi değişkenine göre eğitim yüksekokulu mezunlarının lisans mezunlarına oranla paralı eğitim ve özelleştirme uygulamalarına daha olumlu yaklaşmaktadırlar. 2. Eğitimde özelleştirme ilköğretimden sonra kısmen yapılabilir, eğitim sistemini yerelleşmesinin beklenilen sonucu getirmeyeceği düşünülmektedir. 3. Türkiye'de 1980'li yıllarda liberal ideolojinin ekonomi politikalarına yansıması ile özelleştirme de yaygın olarak tartışılmaya başlamıştır. Öğretmenlerin ekonomik anlayışlarına göre özelleştirmeye ilişkin beklentileri ile ilgili olarak, liberal ekonomik anlayışa sahip öğretmenler ile devletçi ve diğer ekonomik anlayışa sahip öğretmenlere göre daha olumlu olduğu saptanmıştır.