Abstract:
Bir ülkenin ekonomik bakımdan gelişmişlik düzeyini gösteren ölçütlerden biri, o ülkenin ticaretine yön veren pazarlama kurumlarının yapılan ve bu kurumların pazarlama faaliyetlerini yerine getirme dereceleridir. Ülkemizde son yıllarda gözlenen ekonomik ve sosyal gelişmelere paralel olarak yaşanan hızlı şehirleşme ve bunun sonucu büyük şehirlerdeki nüfus artışı, tüketicinin satın alma alışkanlıklarındaki değişiklikler ve çevre çıkarlarının ön plana çıkması gibi hususlar pazarlama kurumlarından biri olan perakendeciliğin gelişimini hızlandırmıştır. Hizmet endüstrisinde özellikle perakendecilik sektöründe çalışanların davranışlarını etkileyen en önemli faktörlerden birisi de çalışanların işlerinden aldıkları tatmindir. İş tatmininin varlığı, işgörenlerde örgütsel bağlılığın artmasından stresin azalmasına kadar birçok olumlu katkılar yapmakta ve genel olarak yapılan işin kalitesini arttırmaktadır. Araştırmanın amacı Türkiye'de hizmet işletmelerinde profesyonel olmayan işlerde çalışanların iş tatminleri üzerinde etkili olan farklı yönetici tiplerinin ve kişisel özelliklerin belirlenmesidir. Yapılan bu çalışmada ilk önce yönetim ve yönetici tipleri üzerinde durulmuş, iş tatmini anlatıldıktan sonra perakendecilik sektörüne değinilmiştir. Yönetici tiplerinin iş tatminine etkisi ülkemizin önde gelen uluslararası zincir mağazalarından birinde yapılan uygulamada elde edilen bulgular ışığında yorumlanmıştır.