Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: İlköğretim Okulu, Öğretmen, Yönetici, Bilgi Teknolojileri Araştırma İlköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin bilgi teknolojilerini takip etme ve kullanabilme düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Sakarya ili merkez ilçede bir uygulama yapılmıştır. Bu araştırma betimsel nitelikte bir araştırmadır. Konuyla ilgili literatür taranmış ve bu literatüre dayalı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket uzman görüşleri alındıktan sonra, Sakarya ili Merkez ilçe İlköğretim okullarında 2004-2005 öğretim yılında görev yapan 1000 öğretmene ve 125 yöneticiye uygulanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde, Crostabb çapraz tablo, One- Way Anova (Tek Yönlü Anova) teknikleri kullamlmıştır.Araştırmadan elde edilen bulguların, öğretmenlerin ve yöneticilerin bilgi teknolojilerinden haberdar olma ve kullanabilme yeterliklerinin artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma bulgularına göre öğretmenler ve yöneticiler, bilgi teknolojilerinden pek çoğunu tanımamakla beraber bir çoğunu da kullanamamaktadır. Yani ilkokul öğretmenleri Bilgi Teknolojilerine ilişkin yeterliklerini kıdem ve branş değişkenlerine göre büyük çoğunluğu kendilerini yetersiz olarak değerlendirmişlerdir. Bu düzeyde ciddi bir farklılık gözlemlenmiştir. Çünkü yöneticilerin büyük bir bölümü bu teknolojileri kullanabildiklerini belirtmişlerdir. Bununla beraber yöneticilerin büyük bir çoğunluğu okullarda bilgi teknolojilerinin kullanılmasına yönelik yeterli imkanların var olduğunu söylemesine rağmen, öğretmenlerin büyük çoğunluğu ise bu imkanların yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlerin ve yöneticilerin, bilgi teknolojilerini takip etmeleri ve kullanabilmeleri için hizmetiçi ve özel öğretim kurumlan ile etkileşimli eğitimler hazırlanmalı ve okullarda gerekli teknoloji altyapısı oluşturulmalıdır.