Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler : Kültür, Eğitim, Örgüt Kültürü, Okul Kültürü, Kamu ve Özel Okullar, Sakarya Teknolojinin çok hızlı ilerlediği 21. yy da örgüt kültürünün rolü tüm kamu ve özel kuruluşlar içinde gittikçe daha da önem kazanmaktadır. Örgüt kültürü kurum içindeki personelin sahiplenme duygusunu ortaya koyup, çalışanların bağlılık derecesini ve nihayet verimliliğini arttırdığı için çok önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle kurum ve kuruluşların kültürel yapısının çok iyi bir şekilde bilinmesi, kültürel yapıyı oluşturan tutumların, değerlerin ve sembollerin çok iyi bir şekilde analiz edilerek geliştirilmesi gerekmektedir. Okullar eğitim işlevinin yürütüldüğü çok önemli kurumlardır. Bu nedenle okullar içinde oluşturulan örgüt kültürünün geliştirilmesi, eğitim kalitesini ve sonuçlarını etkileyeceğinden, örgüt kültürü bu kurumlar için çok önemli bir yere sahiptir. Bu araştırma, Sakarya ilinde bulunan ve Türk Milli Eğitim Sistemine bağlı, kamu okulları ile özel okul kültürlerini karşılaştırıp, Sakarya'daki farklı düzeydeki okulların eğitim kalitesinin artmasına katkı sağlamak amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde eğitimin tanımı, programlan ile Türk Eğitim Sisteminin Tarihsel gelişimi ve yapısı incelenerek eksik ve hatalı yönleri ortaya konmuştur. 2. bölümde ise, örgüt kültürünün tanımı, özellikleri, fonksiyonları ve avantajları ile örgüt kültürü modellerinin ardından, okul kültürünün tanımı ve özellikleri ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise örnek kitle olarak seçilen 6 okula ait örgüt kültürlerinin özellikleri incelenerek, Robbins'in 10 temel kriteri, okulların ikili ve altılı karşılaştinlmasmda uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda ortaya çıkan tabloda Sakarya'da bulunan Türk Milli Eğitimine bağlı kamu ve özel okulların tablo üzerinde karşılaştırılması yapılarak, aralarındaki örgüt kültürü farklılığı düşük, orta ve yüksek şeklinde derecelendirilmiştir. Sonuç kısmında Sakarya'da bulunan kamu ve özel okulların daha iyi bir duruma nasıl gelebilecekleri hakkında bazı öneriler sunulmuştur.