Abstract:
ÖZET Anahtar Kelime: ISO 9000, Kalite, Standart, Azerbaycan Gelişmekte olan ülkelerde ekonomik ve hukuki altyapının henüz tam olarak oturmamış olması nedeniyle kalite ve standart uygulamalarında bir çok sorun yaşanmaktadır. Azerbaycan gelişmekte olan ülkeler kategorisinde olduğu için benzeri sorunlara maruz kalmaktadır. Bu çalışma Azerbaycan'daki kalite ve standart kavramlarının nasıl geliştiğini, ülke kültürünün şirketlerde kalite ve standartlarının belirlenmesinde ne derece etkili olduğunu ve kalite uygulamaları ile şirket performansı arasında bir ilişki olup olmadığını göstermek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın amacını gerçekleştirebilmek için hem literatür taraması yapılarak ikincil verilerden yararlanılmış hem de birincil verilerden gözlem ve mülakat yöntemleri kullanılarak saha çalışması yapılmıştır. Bu araştırma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci ve ikinci bölümlerde kalite ve standart konusunda genel bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde Azerbaycan'da kalite uygulamalarının tarihi gelişimi ve mevcut durum ile ilgili olarak kısa bir bilgi sunulmuştur. Çalışmanın son bölümünde ise Azerbaycan'da faaliyette bulunan Bakı Yağ ve Gıda A.S.C.şirketinde kalite uygulama süreci ve bu süreçte karşılaşılan sorunlar, katılımlı gözlem ve mülakat yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın bulguların neticesinde, incelenen şirkette yaşanan kalite ve standart sorunlarının temelinde kültürel unsurların yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca, şirket içi eğitim yetersizliği, koordinasyon sorunları ve bilgilendirme eksikliği gibi unsurların da kalite ve standart konusunda problemler yaşanmasına neden olduğu saptanmıştır.