Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: Ortaöğretim Okulu, Öğrenci Vizyonu, Öğretmen Katkısı, Vizyon Geliştirme, Vizyon Eğitimi Araştırma ortaöğretim öğrencilerinin vizyon kazanmalarına öğretmenlerin sağladıkları katkı düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Trabzon ili merkez ilçede bir uygulama yapılmıştır. Bu araştırma betimsel nitelikte bir araştırmadır. Konuyla ilgili literatür taranmış ve bu literatüre dayalı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket uzman görüşleri alındıktan sonra, Trabzon ili Merkez ilçe ortaöğretim okullarında 2003-2004 öğretim yılında görev yapan 269 öğretmene uygulanmıştır. Araştırmada verilerin analizinde, Crostabb çapraz tablo, Faktör Analizi, t-testi, Mann-Whitney U Testi ve One-Way Anova (Tek Yönlü Anova) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguların, öğrencilerin vizyon kazanmalarına ve vizyonlarına göre davranışlar göstermelerine öğretmenlerin katkılarının artmasını sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma bulgularına göre öğretmenler, öğrencilerin vizyonlarına temel oluşturan davranışları değil, vizyonu çevreleyen davranışları daha çok önemsedikleri gözlenmiştir. Bu durum öğrencilerin vizyon kazanmalarına katkı sağlamalarında öğretmenlerin yetersiz kaldığını göstermektedir. Öğretmenlerin, öğrencilerin vizyon kazanmalarına katkı sağlaması için mevcut sistem gözden geçirilmelidir. Öğretmenlerin öğrencilerin vizyonlarının oluşumuna katkı sağlamaları için sorumluluk duymaları sağlanmalı vizyon konusunda gelişimleri desteklenmelidir.