Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: Eğitim fakültesi öğrencileri, yaratıcı düşünme Hızla gelişmekte ve değişmekte olan dünyamızda değişme ve gelişmeleri takip eden toplumların varlıklarını sürdükleri görülmektedir. Bu değişme ve gelişmelerin temelinde insan vardır. Karşılaştığı bütün zorlukların üstesinden gelmek için çaba harcamak zorundadır. Sorunların üstesinden gelmek, çözüm yolları bulmak hep insanın yaratıcı düşünce gücüne bağlıdır. Özellikle günümüz bilgi toplumunda bu daha da gereklidir. Çünkü insan yaratıcı düşünme gücünü harekete geçirdiği sürece başarıyı elde etmekte, yararlı olabilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Sakarya Üniversitesi Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin yaratıcı düşünme düzeyleri ile yaratıcı düşünmeyi etkileyen etmenlerin belirlenmesidir. Araştırma 2003-2004 öğretim yılında Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesinin 7 farklı öğretmenlik bölümünde öğrenim gören 300 öğrenciden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın verileri, eğitim fakültesi öğrencilerinin bazı kişisel özelliklerinin belirlenmesi için "Kişisel Bilgi Formu" ve "Yaratıcı Düşünce Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows 10.0 programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde istatiksel teknik olarak ikili küme karşılaştırmasında t-Testinden, ikiden çok küme karşılaştırmalarında ise varyans analizinden yararlanılmıştır. Uygulanan varyans analizi sonucunda elde edilen istatistiğin anlamlı bulunması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek amacıyla Tukey B testi uygulanmıştır. Araştırma sonunda, eğitim fakültesi öğrencilerinin yaratıcı düşünmeye yönelik tutumlarmı etkileyen etmenlerin öğrenim görülen program,öğrenim görülen sınıf, annenin eğitim düzeyi ve babanın eğitim düzeyi ile ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak eğitim fakültesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerini geliştirmede eğitim fakültesi programlarında seçmeli ders olarak yaratıcı düşünme dersi önerisi getirilmiştir.