Abstract:
ÖZET Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinin, öğrenci seçiminde kullandıkları özel yetenek giriş smav sistemlerini değerlendirerek bir sınav modeli önerisi sunmaktır. Araştırmamızda üniversitelerin 2003-2004 Eğitim-Öğretim yılı özel yetenek giriş smav kitapçıklarından motorik özelliklere bağlı olarak yapılan smav sistemleri ve sınav sistemlerinde kullanılan test bataryaları veri haline getirildi Bu veriler SPSS for Windows 11,5 programına aktarıldı ve çapraz tabloda değerlendirilerek % dağılımları belirlendi. Çalışma sonuçlarına göre tek aşamalı smav sistemim tercih eden üniversiteler %44,4; iki aşamalı sınavı tercih eden üniversiteler %55,6 bulunmuştur.Tek aşamalı sınav sistemi ile öğrenci alan üniversitelerin 1500 m Erkek / 800 m Bayan koşusunu uygulama oram %50; 100m sürat koşusunu uygulama oram %50; koordinasyon testini uygulama oram %87,5 olarak bulunmuştur. îki aşamalı smav sistemi ile öğrenci alan üniversitelerin 1500 m Erkek/ 800 m Bayan koşusunu uygulama oram %50; 100m sürat koşusunu uygulama oram %50 olarak bulunmuş; koordinasyon testinin de üniversitelerin tümünde uygulandığı bulunmuştur. Elde edilen veriler doğrultusunda Türkiye'deki beden eğitimi ve spor yüksekokulları öğretmenlik bölümleri özel yetenek giriş sınavlarına yönelik mevcut uygulamalar değerlendirilmiş ve tartışılarak smav sisteminin yeniden yapılandırılması hususunda önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi Spor Öğretmenliği, Özel Yetenek Giriş Smavı, Model Önerisi