Abstract:
ÖZET Bu araştırma ile ilköğretim okullarında oluşturulan takım çalışmalarında görev alan öğretmen ve yöneticilerin içinde bulundukları takımların iklimi ile ilgili görüşlerini saptamaya çalışılmıştır. Bu amaçla Anderson ve West tarafından geliştirilmiş ve Türkçe'ye Abbas Yaghobi tarafından çevrilmiş olan Takım İklimi Envanteri, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada, ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişilerin, düzenli aralıklarla ve gönüllü olarak toplanarak belirli işleri yapması anlamına gelen takım çalışmasından ve takım üyelerinin karşılıklı etkileşimlerini içeren takım ikliminden bahsedilmiştir. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Beykoz ilçesine bağlı ilköğretim okulları olup, örneklem takım çalışmasını uygulayan okullar arasından kasıtlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen veriler SPSS yöntemi ile çözümlenmiş; frekans ve yüzde analizi, varyans analizi, t-testi teknikleri kullanılmıştır. İlköğretim okullarındaki öğretmen ve yöneticilerin takım iklimi ile ilgili görüşlerini belirten araştırmada, kısaca aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. 1- Kıdem süreleri fazla olan öğretmen ve yöneticilerin takım arkadaşlarına güvendikleri, takımlarının yeniliğe ve eleştiriye açık olduğu bulunmuştur. 2- Dört yıllık eğitim enstitüsünden mezun olan öğretmen ve yöneticilerin yüksek lisans yapan öğretmen ve yöneticilere oranla, takımlarının yeniliğe açık olduğunu kabul ettikleri görülmüştür. 3- Dört yıllık eğitim enstitüsünden mezun olan öğretmen ve yöneticiler, takım içerisinde belirlenen hedeflerin anlaşıldığını ve hedeflerin kabul edildiğini belirtmişlerdir. 4- Takım üyelerinin yönetici yada öğretmen olmalarının, takım iklimini etkilemediği görülmüştür.