Abstract:
ÖZET Günümüz pazar şartlarında hızlı bir değişim ve gelişim yaşanmaktadır. Bu değişim sadece işletmeleri değil, tüketicileri de etkilemektedir. Özelikle de küreselleşme olgusu ile birlikte dünyanın bir tarafında piyasaya çıkan bir ürün çok kısa denecek kadar kısa bir zaman içinde dünyanın diğer taraflarına kolayca ulaşabilmektedir. Bu bağlamda ülkemiz pazarlarında dünyaca bilinen markaların bir çoğu bulunmaktadır ve tüketim bağlamında tüketiciler yabancı markalı ürünleri kullanmaktadır. Pazarlama yazınında yabancı markalı ürünlerin değerlendirilmesinde ürüne ait köken ülke bilgisinin tüketici kararlarını etkilediği belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin yabancı kökenli ürünleri nasıl değerlendirdiği ve yabancı markalı ürünleri kullananların diğer tüketicilerce nasıl algılandığını ortaya koymaya çalışmaktır Bu amaç doğrultusunda bu çalışmada metodoloji olarak anket uygulaması benimsenmiştir. Sözkonusu anket Adapazan'nda uygulanmıştır. Toplam 424 kişi üzerinde uygulanmış olan anket çalışmasından elde edilen veriler SPSS ortamında analize tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre insanlar yabancı markalı ürün kullananları belirli önyargılar çerçevesinde değerlendirmektedir. Yabancı markalı ürünleri kullananların algılanmasında altı boyutun olduğu görülmektedir. Bunlar, alışveriş veriş düşkünlü, başarılı ve saygın aileye mensup olma, sevilen ve sayılan kişilik, lüks ve moda düşkünlüğü, muhafazakar ve temkinli yapıya sahip olma ve umursamazlık ve başarısızlık olarak ifade edilebilir. Ayrıca, tüketicilerin yerli ve yabancı markalı ürünleri değerlendirmede benzer tutumlar sergiledikleri de görülmektedir.