Abstract:
ÖZET Bu araştırma, hizmet öncesi eğitimleri sınıf öğretmenliği alanından alan ve farklı alanlardan gelen sınıf öğretmenlerinin, hizmet öncesi eğitim, cinsiyet ve kıdemlerine göre mesleklerinden duydukları iş doyum düzeylerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı İstanbul ili Kadıköy ilçesi sınırları içinde yer alan 32 resmi ilköğretim okulunda, hizmet öncesi eğitimlerini sınıf öğretmenliği bölümünden alan: 271 ve farklı alanlardan gelen: 218 olmak üzere toplam 489 sınıf öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması için Kişisel Bilgi Formu ve "Minnessota İş Doyum ÖlçeğP'nin 20 sorudan oluşan kısa formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıcı "başkaları için bir şeyler yapabilme" konusunda çok yüksek düzeyde, alınan ücrete ise hiç memnun değil düzeyde düşük iş doyumu elde ettikleri görülmektedir. Hizmet öncesi eğitimlerine göre sınıf öğretmenliği alanından ve farklı alanlardan gelen sınıf öğretmenlerinin iş doyumları açısından anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. "Toplumda saygın kişi olma", "yöneticinin karar verme yeteneği", "terfi", "fikir ve kanaatlerini kullanabilme", "arkadaşlarıyla anlaşabilme'", "kendi yöntemlerini kullanabilme" ve "takdir edilme" konularında kadın ve erkek öğretmenler arasında anlamlı farklılıklar olduğu ve kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre iş doyum düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. "Mesleği ile meşgul olma" konusunda, diğer kıdemlerle 21 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenler; "toplumda saygın kişi olma" ve "vicdani sorumluluk taşıma" konularında, 16-20 yıl arası kıdemlilerle 21 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenler; "terfi" ve "kendi yöntemlerini kullanabilme" konularında, 1-5 yıl ve 16-20 yıl arası kıdemlilerle 21 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenler arasında anlamlı farklılıklar olduğu ve 21 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.