Şiîliğin esasını, Peygamber (s.a.s) efendimizin vefatından sonra yerine geçecek halifenin Ehl-i Beyt'ten birisinin olması görüşü teşkil eder. Başlangıçta bir mesele olarak görülmeyen hilafet meselesi daha sonra alevlenip İslam toplumunu kuşatan büyük bir yangın haline gelmiştir. Bir takım gelişmeler sonucu Ali taraftarları anlamına gelen Şîatu Ali oluştu. Bunlar Hz. Ali'yi dost edinip onu Peygamberimizin diğer ashabından üstün saymışlardır. Şîa içerisinden bazıları ise Hz. Ali hakkında aşırı ileri gidip, aşırı fırkalar anlamında Gâliyye'yi oluşturmuşlardır.Bizim çalışmamızda ele almaya çalıştığımız nokta klasik mezhepler tarihçilerinden Eş'ari'nin Şîa ve gulat hakkında ki görüşlerini ve bu konuda diğer mezhep tarihçileriyle arasındaki tasnif farkını ortaya koymak olarak nitelenebilir.Bu çerçevede yapılan çalışma sonucunda Eş'ari'nin Ehl-i Sünnete mensup olduğu halde diğer İslam mezhepleri hakkında tarafsız kalma ve ilmi zihniyetten ayrılmama prensibini edindiğini görmekle birlikte, genel olarak yorum yapmayan Eş'ari'nin imamet ile ilgili olarak Şîa'nın görüşlerine katılmadığını görebilmekteyiz.Bu noktada Makalatın da Eş'ari Şîa'yı kırk beş fırkaya ayırmış ancak bu fırkalar hakkında yorum yapmamıştır.
The base of Shiism constitutes this opinion; the caliph who replaces Muhammad after his death must be some one from Ahl al-Bayt. At the beginning the caliphate matter hadn?t been handled but later it has become a big fine surrounding Islam society.As a result of some developments, Shiah of Ali, which means followers of Ali, has occurred. They?ve made friends with Hz. Ali and have regarded him as superior from the other Ashab of the Muhammad. Some body from the Shia has gone too for and has constituted Galiye/extreme which means excessive sect.The main point of our studying is to bring up the difference of classification between the other sect historians and one of the classical sect historians, Eşari?s opinions about Shia and extreme Shia.In this frame as a result of this studying; although Eşari belongs to `Ahl al-Sunnah?, he has Principle of being neutral about other Islamic sects and devoting to scientific mentality, also we can sec that Eşari who, doesn?t interpret in general, disagrees with the opinions of Shia about imamate.At that point, in his book al-Maqalat , Eşari divides Shia in to forty five parties but doesn?t comment on them.