Açık Akademik Arşiv Sistemi

Perakende sektöründe alışveriş merkezlerinin gelişiminin sektör yaşam eğrisi bağlamında incelenmesi : Türkiye ve ABD örneği

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Hayrettin Zengin
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:19:18Z
dc.date.available 2021-04-01T13:19:18Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Geçti, Fatih. (2008). Perakende sektöründe alışveriş merkezlerinin gelişiminin sektör yaşam eğrisi bağlamında incelenmesi : Türkiye ve ABD örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92818
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Çeşitli tanımları olabilmekle birlikte en genel haliyle bir grup perakende işletmesiyle çeşitli ticari ünitelerin tek bir mülkiyet altında planlanması, geliştirilmesi, sahiplendirilmesi ve yönetilmesi olarak tanımlanan alışveriş merkezleri günümüz tüketicisinin birçok ihtiyacını karşılama noktasında modern ve dinamik yaşam merkezleri olarak kabul edilmektedir. Yıllar itibariyle yerel alışveriş merkezlerinden organize alışveriş merkezlerine doğru çeşitli türde alışveriş merkezleri ortaya çıkmıştır.Sektör yaşam eğrisi modeli, bir sektörün zaman boyunca aşamalar bazında (giriş, büyüme, olgunluk ve düşüş) geçirdiği evrimin nitelendirilmesine yönelik ortaya konan bir modeldir. Sektör yaşam eğrisi kavramı, ürün yaşam eğrisi literatüründen ve 1970'lerdeki yeni ürün geliştirme üzerine ortaya konan modellerden oluşan bir kavramdır. 1980'lerde teknoloji yönetimi temeli üzerine yapılan çalışmalar vasıtasıyla geliştirilmiştir. Ürün yaşam eğrisinin farklı aşamalarının özellikleri ve sektör evrimi ile ilgili düzenlemeler nihayetinde sektörel yaşam eğrisi kavramına öncülük etmişlerdir.Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki alışveriş merkezlerinin sektörel değişimini, bu işin modern anlamda öncüsü olan Amerika Birleşik Devletleri'nin alışveriş merkezleri sektörü ile kıyaslayarak seyrinin incelenmesidir.Bu amaca ulaşabilmek için başta Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği ve Uluslararası Alışveriş Merkezleri Konseyi olmak üzere çeşitli kuruluşlardan elde edilen ikincil veriler yardımıyla her iki ülkenin alışveriş merkezi sektörleri incelenip karşılaştırılmıştır. Kullanılan parametreler çerçevesinde ABD alışveriş merkezleri sektörünün yaşam eğrisi bağlamında olgunluk döneminde, Türkiye'deki sektörün ise büyüme döneminde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstract The term `shopping center? has various definitions. In general, a shopping center is defined as a group of retail and other commercial establishments that is planned, developed, owned and managed as a single property. Nowadays, shopping centers are not only the places to meet many needs but they are also recognized as dynamic life centers. Over the years, shopping centers have been evolving from local shopping centers to organized malls.Industry life cycle model has four phases during its evolution: introduction, growth, maturity and decline. Industry life cycle concept stems from the literature of product life cycle and different models related to the new product development in the 1970?s. The model was developed through the technology studies which were examined in the 1980?s.The aim of this study is to examine the changes of the Turkish shopping center industry which has been undergoing in the context of industrial evolution by doing comparision with the US shopping center industry that has already been the pioneer in the modern base of the industry.In order to achieve this objective, several institutional abstracts especially databases of the Turkish Council of Shopping Centers & Retailers and the International Council of Shopping Centers were used. Both industries were examined and compared to each other with the assistance of these secondary data. Within the parameters that were used, it is possible to say that Turkish shopping center industry is in growth phase while the US shopping center industry is in maturity phase of its life cycle.
dc.format.extent XI, 197 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Alışveriş merkezleri
dc.subject Sektör yaşam eğrisi
dc.subject Türkiyedeki alış veriş merkezleri
dc.title Perakende sektöründe alışveriş merkezlerinin gelişiminin sektör yaşam eğrisi bağlamında incelenmesi : Türkiye ve ABD örneği
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama
dc.contributor.author Geçti, Fatih
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/