Stratejik yönetimin, işletmelerde yer bulması ile birlikte misyon ve vizyon kavramları işletmeler için önem arz etmeye başlamıştır. Misyon ve vizyon kavramları, literatürdeki birçok çalışmada farklı yönleriyle incelendiği görülmektedir. Bu araştırmada ise, misyon ve vizyon kavramlarının stratejik yönetimdeki yerini, önemini ve tarihsel gelişimini incelemeyi, stratejik yönetim literatüründe geçen misyon ve vizyon kavramlarının standartlarının oluşması ve işletmeler tarafından misyon ve vizyon bildirgelerinin oluşturulması esnasında bu standartların göz önünde bulundurulması; var olan kavram karmaşasını ortadan kaldırmayı ve bu kavramların işletmelerde gerçek yerini bulması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği araştırmada, veri toplama aracı olarak ikincil veri toplama (raporlar, kitaplar, dergiler, raporlar ve zaman serili çalışmalar) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, İstanbul Sanayi Odasının 2012 yılı için belirlediği ilk 500 sanayikuruluşu oluşturmaktadır. Bu evrenden, seçilen ilk 100 sanayi kuruluşu, çalışmada denek olarak ele alınmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz yöntemiyle incelenmiş grafik ve tablolar üzerinde gösterilerek yoruma açık hale getirilmiştir. Bulgulara göre, şirketler tarafından kullanılmakta olan misyon ve vizyon kavramları, yönetim biliminde yer alan esaslara göre tanımlanmamış ve işletmelerin misyon ve vizyon oluşturma kriterleri ile literatürde kullanılan kriterler uyuşmamaktadır. Bu durum, anlam karmaşasına neden olmaktadır.
Mission and vision concepts have become more important for economics since strategic management takes its part in business operations. It is clear that, mission and vision concepts have been investigated with different aspects in lots of different works in litterateur. In this research, it is aimed to examine the place, importance and historical development of mission and vision concepts in management science, forming of standarts of mission and vision concepts in the litterateur of strategic management, taking these standarts into consideration while making declarations and locate these concepts in their true place in Economics.In this research adopted by qualitative research method, secondary data collection method (reports, books, magazines, reports and time series works) has been used. The system of the work is composed by the top 500 industrial enterprises chosen by Istanbul Chamber of Commerce for the year 2012. The top 100 industrial enterprises chosen from the system are approached as subjects in this work. The acquired knowledge has been investigated by content analysis method and made open to interpretation with charts and graphics. According to findings of the research, mission and vision concepts used by corporations has not been identifed in regard to principals of management science and their criterias pertain to forming mission and vision concepts are at variance with the ones in litterateur. And this situation causes ambiguity.