Bu çalışmada Metaverse'ü deneyimleyen bireylerin yeni kimlik inşası ve benlik sunumları araştırılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile on bir kişiyle derinlemesine yarı yapılandırılmış mülakat yapılmış ve katılımcı gözlem tekniği kullanılmıştır. Metaverse'de kendini avatarıyla gerçekleştiren birey, sosyal yaşamdan ekonomiye pek çok ihtiyacını bu platformlar üzerinden giderebilmektedir ve metaverse'ün geleceği düşünüldüğünde de etki alanının çeşitleneceği öngörülmektedir. Alan yazında metaverse'ün fırsat ve risklerini ve teknik kullanımını ele alan pek çok çalışma olduğu görülmüştür. Fakat metaverse'de yeni kimlik inşasını ve benlik sunumunu uygulamalı bir biçimde araştıran bir çalışma olmadığı görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmanın alana önemli bir katkı sunacağı düşünülmektedir.
In this study, individuals experiencing the Metaverse have been investigated regarding their construction of new identities and self-presentations. In-depth semi-structured interviews were conducted with eleven participants using a qualitative research method, supplemented by participant observation technique. Individuals who realize themselves with their avatars in the Metaverse can meet many needs ranging from social life to economy through these platforms, and it is anticipated that the scope of influence of the Metaverse will diversify in the future. In the literature, it has been observed that there are many studies addressing the opportunities and risks of the Metaverse, as well as its technical usage. However, it has been noted that there is no study that empirically investigates new identity construction and self-presentation in the Metaverse. Therefore, it is believed that this study will make a significant contribution to the field.