Koronavirüs, Çin'in Wuhan kentinde 2019 yılında ortaya çıkmış ve tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Ülkemizde ise 2020 yılı Mart ayı itibariyle koronavirüs vakası, görülmeye başlamış ve hızla yayılmıştır. Koronavirüs hastalığının, bulaştırıcılık özelliğinin yüksek olduğu ve hayati tehlike arz ettiği bilinmektedir. Koronavirüsten korunmaktan için bireysel önlem ve tedbir almanın virüse karşı etkili yollardan biri olarak kabul edilmiştir. Toplumsal hayatın her alanında etkisini gösteren koronavirüs hakkında bireylerin alacak olduğu önlem ve tedbirler ile ilgili toplumun bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi gerekmektedir. Sağlık Bakanlığı toplumu bilgilendirmek ve yönlendirmek için bir takım iletişim faaliyetlerine başlamıştır. Bu faaliyetlerden biri koronavirüs konusunda kitle iletişim araçlarında yayınlanan kamu spotlarıdır. Bu çalışma kapsamında Sağlık Bakanlığınca pandemi döneminde yayınlanan kamu spotları ile izleyiciye sunulan bilgilerin, bahsedilen önlem ve tedbirlerin anlaşılır, uygulanabilir olup olmadığı analiz edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın birinci aşamasında kamu spotları Teun Adrian van Dijk'ın eleştirel söylem analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İkinci aşamada ise çalışmaya konu olan kamu spotlarının izleyicileri üzerinde yapılan anket çalışması ile kamu spotlarının etkinliği ve başarısı incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda ise toplumu bilinçlendirmek ve olumlu yönde davranış değişikliği oluşturmada kullanılan iletişim biliminin yöntem ve tekniklerinin yayınlanan kamu spotları ile başarılı bir şekilde kullanıldığı, izleyicileri kamu spotları ile bilgilendikleri ve neticesinde olumlu yönde sağlık davranışı geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
The coronavirus emerged in 2019 in Wuhan, China, and has affected the whole world. As of March 2020, the coronavirus case started to appear and spread rapidly in our country. It is known that coronavirus disease is highly contagious and life-threatening. Taking personal precautions and measures to protect against coronavirus has been accepted as effective against the virus. The Ministry of Health has started some communication activities to inform and guide society. One of these activities is the public service announcements about the coronavirus in mass media. Within the scope of this study, researchers analyzed whether the information presented to the audience and the measures and measures mentioned in the public service announcements broadcast by the Ministry of Health during the pandemic period were understandable and applicable. For this purpose, in the first stage of the study, analyzed the public service announcements with the critical discourse analysis method of Teun Adrian van Dijk. In the second stage, the effectiveness and success of the public service announcements are examined with the survey study conducted on the audience of the public service announcements that are the subject of the study. As a result of the study, it has been concluded that the methods and techniques of communication science, which are used to raise awareness of the society and create a positive behavior change, are used successfully with the public service announcements, the audience is informed by the public service announcements, and as a result, they develop a positive health behavior.