Din ve eğitim, ülkelerin politikaları ve ideolojileri ile ilişkilidir; ülkeden ülkeye farklılık gösterir. Bir ülkedeki din eğitimi sistemi, devletin ideolojisine bağlıdır. PEW Araştırma Merkezinden alınan verilere göre yaklaşık 203.000.000 Müslüman Endonezya'da yaşamaktadır. Endonezya dünyanın en büyük Müslüman nüfusuna sahip ülkesidir. Endonezya'da din eğitimi anaokulundan üniversiteye kadar hem devlet hem de özel okullarda zorunludur. Bu çalışma, Endonezya'daki İslami temelli anaokulu Raudhatul Athfal tarafından verilen erken çocukluk donemi İslami din eğitimini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda: Raudhatul Athfal'daki müfredat, ders kitapları, öğretim yöntemleri, etkinlikler, eğitim politikaları, öğretmenlerin nitelikleri, öğretmenlerin görüşleri, Raudhatul Athfal'daki zorluklar ve sorunlar incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu nitel çalışmada örnekleme seçimi için amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında görüşme ve dokümantasyon yöntemleri kullanılmıştır. Görüşmeler, Raudhatul Athfal öğretmenleriyle görüşme formundan sorular sorularak gerçekleştirilmiştir ve dokümantasyon akademik kitaplardan, uluslararası yayınlardan ve eyalet anayasasından literatür taraması kullanılarak yapılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmelerden ve literatürden elde edilen veriler tanımlayıcı analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu çalışmanın en önemli bulgusu, Raudhatul Athfal'da erken çocukluk için İslami din eğitiminin çeşitli kesimlerden çok iyi ilgi ve destek gördüğü, ancak buna rağmen, müfredat sorunları, öğretmen nitelikleri, Endonezya'daki Anaokulu ve İlkokul arasında meydana gelen calistung/ okuma, yazma, ve sayma testleri hakkındaki yanlış anlamalar gibi pek çok sorunla karşılaştığıdır. Bu çalışmanın sonuçlarının, Raudhatul Athfal'da meydana gelen deneyimlerin, uygulamaların ve gerçeklerin paylaşılması için bir iletişim aracı olarak, İslami erken çocukluk eğitiminin değerlendirilmesi için bir temel olarak ve taslak hazırlamada düzenleyici kurumlar için bir referans olarak kullanılması beklenilmektedir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi, Din Eğitimi, Raudhatul Athfal, Erken Çocukluk, Endonezya
Religion and education are related to the countries' policies and ideologies; it differs from country to country. In short, the system of religious education in a country depends on the state ideology. Based on data from PEW Research Center, Indonesia got the first rank as the home for the world's largest Muslim populations where there are about 203.000.000 Muslim live in Indonesia. In Indonesia, religious education is not just allowed, but farther it is necessary and compulsory in both public and private schools from Kindergarten until university degree as well. This study aims to offer a closer look at the Islamic religious education for early childhood in Islamic-based kindergartens or Raudhatul Athfal in Indonesia. In this context: curriculum, textbooks, teaching methods, activities, the policies, qualifications of the teachers, the views and opinions of the teachers, as well as the challenges and problems at Raudhatul Athfal were examined and evaluated. This study used qualitative methods and purposive sampling for selecting the study group. Interview and documentation methods were used for data collection. The interview session were done by interviewing and asking some questions to the Raudhatul Athfal teachers based on the interview form, while documentation were done using literature review from academic books, international publications, and the state constitution. The data from interviews with participants and literature were analyzed using the content analysis method. The most important finding of this study is that Islamic religious education for early childhood in Raudhatul Athfal has received very good attention and support from various parties, but even so, Raudhatul Athfal cannot be separated from various kinds of problems and challenges such as curriculum problems, teacher qualifications, the misunderstandings about the calistung / reading, writing, counting tests that occur between Kindergarten and Elementary School in Indonesia, and many more. The results of this study are expected used as a media for sharing experiences, implementations, and realities happened in Raudhatul Athfal, then also can be used as a basis for evaluations of Islamic early childhood education and as a reference for regulatory authorities in drafting regulations for Islamic early childhood education in Indonesia. Keywords: Preschool, Religious Education, Raudhatul Athfal, Early Childhood, Indonesia