Açık Akademik Arşiv Sistemi

Doğrudan Etanol Yakıt Pillerinde Yakıt Pili Parametrelerinin Performansa Etkisinin Sayısal Olarak İncelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor İmdat Taymaz
dc.date.accessioned 2022-01-28T08:49:21Z
dc.date.available 2022-01-28T08:49:21Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Sökmez, Ethem. (2021). Doğrudan Etanol Yakıt Pillerinde Yakıt Pili Parametrelerinin Performansa Etkisinin Sayısal Olarak İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/97240
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Daha temiz bir çevre için fosil yakıtlara bağlı kalmadan yeni enerji kaynaklarının geliştirilmesi zorunlu hale gelmiştir. Yakıt pilleri, yakıt olarak hidrojenin ve çeşitli yakıtların kullanıldığı, günümüzün alternatif enerji üretim teknolojilerinden birisidir. Yakıt olarak kullanılabilecek alkoller içerisinde etanol, sürdürülebilir enerji sistemleri için cazip bir yakıt olarak ortaya çıkıyor. Düşük toksit özelliği, yenilenebilir proseslerle üretilebilmesi ve yüksek teorik enerji yoğunluğu gibi özellikleri sayesinde birçok avantaj sunmasıyla son yıllarda tercih edilen yakıtlardan birisi olmuştur. Bu çalışmada yakıt olarak etanol kullanılan doğrudan etanol yakıt pili için Comsol Multiphysics programı kullanılarak 3 boyutlu model oluşturulmuştur. Model, literatürdeki çoğu yakıt pili modelinden farklı olarak tekrar hücresi olarak değil tam bir yakıt pili olarak oluşturulmuştur. Oluşturulan model literatürdeki deneysel verilerle karşılaştırılarak doğrulanmıştır. Doğrudan etanol yakıt pilinin performansını iyileştirmek için doğrulanan model üzerinde sıcaklığın, katottaki oksidanın, havanın ve yakıtın kanal girişlerindeki hızlarının, gözenekliliğin, katot basıncının ve membran kalınlığı gibi parametrelerin etkileri incelenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda sıcaklığın, yakıtın kanal girişindeki hızının, gözenekliliğin, katot basıncının artışının yakıt hücresi performansını arttırdığı ve ayrıca membran kalınlığının azaltılmasının ve oksidan olarak oksijenin kullanılmasının da yakıt pili performansını arttırdığı bulunmuştur.
dc.description.abstract For a cleaner environment, ithas become necessary to develop new energy sources without relying on fossil fuels. Fuel cells are one of today's alternative energy production technologies, where hydrogen and various fuels are used as fuel. Among alcohols that can be used as fuel, ethanol emerges as an attractive fuel for sustainable energy systems. It has been one of the preferred fuels in recent years, with its low toxicity feature, its ability to be produced with renewable processes and its high theoretical energy density, offering many advantages. In this study, a 3D model was created using Comsol Multiphysics program for direct ethanol fuel cell using ethanol as fuel. Unlike most fuel cell models in the literature, the model was created as a complete fuel cell, not a repeat cell. The created model has been verified by comparing it with experimental data in the literature. In order to improve the performance of direct ethanol fuel cell, the effects of temperature, oxidant at the cathode, velocities of air and fuel at the channel inlets, porosity, cathode pressure and membrane thickness were investigated on the validated model. As a result of the study, it has been found that the increase of temperature, the speed of the fuel in the channel inlet, porosity, and cathode pressure increase the performance of the fuel cell, and also the reduction of membrane thickness and the use of oxygen as an oxidant increase the performance of the fuel cell.
dc.format.extent xi, 72 yaprak : grafik, tablo; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Yakıt pili
dc.subject doğrudan etanol yakıt pili
dc.subject comsol multiphysics
dc.subject modelleme
dc.subject üç boyutlu model
dc.title Doğrudan Etanol Yakıt Pillerinde Yakıt Pili Parametrelerinin Performansa Etkisinin Sayısal Olarak İncelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı,
dc.contributor.author Sökmez, Ethem
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/