Pazarlama disiplini içinde Siyasal Pazarlama alanı yeni sayılabilecek bir alandır. Teknolojinin de sürekli değişmesi ile birlikte, alanda bazı konuların oturması zaman almakta, birçok konuda çalışmalar yetersiz kalmaktadır. Seçmenlerin siyasal katılımları ve davranışları ile ilgili bazı çalışmalar mevcuttur. Ancak oy kullanmalarının arka planında yatan onları motive eden aidiyetlerin türünü ölçen bir ölçek mevcut değildir. Bu çalışmanın amacı, seçmenlerin aidiyet düzeylerini tespite yönelik bir ölçek geliştirmektir. Belirtilen amaç doğrultusunda başka ölçekler olmadığı için uzun soluklu ana bilim dalları ve yan disiplinler ile ilgili okumalar yapılmış, geniş bir madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzuna katkı sağlamak için bir ön-anket de yapılmıştır. İlk başta 212 soruluk form oluşturulmuştur. Elemeler neticesinde form 166 soruya düşürülmüştür. Danışman ve uzmanların kontrolünden sonra 149 soru ile ilk pilot uygulama yapılmıştır. 427 anket elde edilmiştir. Analiz ve elemeler sonucunda ikinci pilot çalışmaya 129 maddelik form ile gidilmiştir. 476 anket formu elde edilmiştir. Tekrar analizler ve elemeler sonucunda üçüncü pilot çalışmaya 52 maddelik form ile gidilmiştir. Madde atımları sonucunda ana uygulamaya 33 madde ile gidilmiştir. İBBS'na göre tüm TR bölgelerinde ve hemen hemen tüm illerde anket yapılmıştır. 1692 adet anket formu elde edilmiştir. Veriler açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile analize tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda dört boyutlu bir seçmen aidiyet ölçeği elde edilmiştir. Ölçek siyasal pazarlama ile ilgili herkes tarafından kullanılabileceği gibi, siyaset, psikoloji, sosyoloji, gibi sosyal bilimlerin ana dalları ile ilgili araştırmacılar tarafından da kullanılabilecektir. Ayrıca ölçeğin dört alt boyutu olan, katılım aidiyeti, parti ve lider aidiyeti, düşünce aidiyeti ve küme aidiyeti boyutları da tek başlarına, sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaştırmalı çalışmalarda kullanılabilecektir.
Political Marketing is a new field within the marketing discipline. With the constant change of technology, it takes time for some issues in the field to settle, and studies on many subjects are insufficient. There are some studies on the political participation and behavior of voters. However, there is no scale that measures the type of belonging that underlies and motivates them to vote. The aim of this study is to develop a scale to determine the voters' level of belonging. Since there were no other scales in line with the stated purpose, long-term readings on main science branches and sub-disciplines were made, and an item pool was created. A pre-survey was also conducted to contribute to the item pool. Initially, a 212 item questionnaire was created. As a result of the elimination, the questionnaire was reduced to 166 items. The first pilot application was conducted with 149 questions after the control of the advisors and experts. 427 questionnaires were gathered. As a result of the analysis and elimination, the second pilot study was conducted with a form of 129 items. 476 questionnaires were obtained. After re-analyzes and eliminations, the third pilot study was conducted with a 52 item questionnaire. As a result of the item extractions, the main study was carried out with 33 items. According to IBBS, surveys were conducted in all TR regions and almost all provinces. 1692 questionnaires were gathered. The data were analyzed with explanatory and confirmatory factor analyzes. As a result of the study, a four-dimension voter belonging scale was developed. The scale can be used by anyone interested in political marketing, as well as by researchers related to the main branches of social sciences such as politics, psychology, and sociology. In addition, the four sub-dimensions of the scale, participation belonging, party and leader belonging, thought belonging, and cluster belonging, can be used separately in comparative studies in other fields of social sciences.