Açık Akademik Arşiv Sistemi

Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doktor Öğretim Üyesi Gönül Kurt
dc.date.accessioned 2022-01-27T12:57:00Z
dc.date.available 2022-01-27T12:57:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Arslan, Hamide. (2020). Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/96824
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırma, Laktasyon Simülasyon Modeli (LSM) ile antenatal dönemde verilen uygulamalı emzirme eğitiminin postnatal dönemde kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterlilik algısına ve emzirmeye ilişkin tutum ve bilgisine olan etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmış randomize konrollü deneysel bir çalışmadır. Araştırma iki grup ile yürütülmüştür. Bu kapsamda müdahale grubundaki gebe kadınlara antenatal dönemde LSM ile uygulamalı emzirme eğitimi (simülasyon eğitimi grubu, n=64), kontrol grubundaki gebe kadınlara ise hastane protokolü kapsamında verilen standart eğitim-video gösterimi (video eğitimi grubu, n=64) yapılmıştır. Daha sonra postnatal dönemde kadınların emzirme başarısı, emzirme özyeterlilikleri, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyleri değerlendirilmiştir. Araştırma verileri Katılımcı Tanılama Formu, LATCH Emzirme Tanılama ve Değerlendirme Ölçeği, Emzirmeye İlişkin Tutum ve Bilgi Değerlendirme Formu, Emzirme Özyeterlilik Ölçeği ve Postnatal Dönem Takip Formu ile toplanmıştır. Ayrıca simülasyon eğitimi grubu için uygulamada LSM kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 23.0 istatistik programında analiz edilmiştir. Analiz sonucunda kadınların postnatal ilk izlem ve ikinci izlem LATCH Emzirme Tanılama ve Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalamaları açısından eğitim grupları arasında istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir farklılık saptanmıştır (p<0,001). Kadınların eğitim sonrası Emzirme Özyeterlilik Ölçeği toplam puanı ve emzirme konusunda tutum ve bilgi puanları açısından eğitim grupları arasında istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,001). Bulgular sonucunda eğitim sonrası simülasyon temelli emzirme eğitimi verilen kadınların, video eğitimi verilen kadınlara göre, hem birinci izlem hem de ikinci izlemde emzirme başarısının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte eğitim sonrası simülasyon temelli emzirme eğitimi verilen kadınların, video eğitimi verilen kadınlara göre, postnatal dönemdeki emzirme özyeterlilik algılarının daha yüksek olduğu, emzirmeye ilişkin tutumlarının daha olumlu ve bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstract This study is a randomized controlled experimental study conducted to determine the effect of applied breastfeeding training given through Lactation Simulation Model (LSM) in antenatal period on the success of women in breastfeeding, their self-efficacy perception regarding breastfeeding and their attitude towards and knowledge of breastfeeding. The research was carried out with the participation of two groups. In this context, applied breastfeeding training with LSM was given to pregnant women in the intervention group (simulation training group, n=64) during antenatal period, and standard training-video training under the hospital protocol (video training group, n=64) was provided to pregnant women in the control group. Then, breastfeeding success, breastfeeding self efficacy, attitude and knowledge levels regarding breastfeeding were evaluated in the postnatal period. The data of the research were collected through Participant Description Questionnaire, LATCH Assessment Tool, Breastfeeding Attitude and Knowledge Questionnaire, Breastfeeding Self efficacy Scale and Postnatal Period Follow-up Questionnaire. In addition, LSM was employed in the implementation for the simulation training group. Research data were analyzed by using SPSS 23.0 statistics program. As a result of the analysis, a statistically highly significant difference was found between the training groups in terms of total score averages of postnatal first and second follow-up LATCH Assessment Tool (p<0,001). Following the training, a statistically highly significant difference was also determined between the training groups in terms of the total score obtained from Breastfeeding Self efficacy Scale and the scores regarding attitudes and knowledge about breastfeeding (p<0,001). As a result of the findings, it was determined that women who received simulation based breastfeeding training had higher success in breastfeeding both in the first and second follow-up compared to the women who received video training. Moreover, it was found that after the training, the women who received simulation based breastfeeding training had higher breastfeeding self efficacy perception, more positive attitudes towards breastfeeding and higher level of knowledge of breastfeeding in the postnatal period in comparison to the women who received video training.
dc.format.extent xiii, 131 yaprak : resim, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject antenatal dönem
dc.subject emzirme başarısı
dc.subject emzirme özyeterlilik algısı
dc.subject emzirme tutumu
dc.subject simülasyona temelli emzirme eğitimi
dc.title Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Sakarya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı
dc.contributor.author Arslan, Hamide
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/