Açık Akademik Arşiv Sistemi

Primigravida gebelerin yenidoğanın hijyenik bakım uygulamalarına hazır oluş düzeylerine QR kod destekli eğitimin etkisi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Nursan Çınar
dc.date.accessioned 2022-01-27T12:53:26Z
dc.date.available 2022-01-27T12:53:26Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Yalnızoğlu Çaka, Sinem. (2020). Primigravida gebelerin yenidoğanın hijyenik bakım uygulamalarına hazır oluş düzeylerine QR kod destekli eğitimin etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/96821
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Giriş ve Amaç: İlk bebeklerini bekleyen gebeler için bebeklerine verecekleri hijyenik bakımın başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesinde gebelik dönemindeki hazır oluşluk önemli bir faktördür. Bu çalışma "Gebelerin Yenidoğanın Hijyenik Bakımına Hazır Oluş Ölçeği"nin geliştirilmesi, geçerlik güvenirliğinin test edilmesi ve antenatal dönemde verilen yenidoğanın hijyenik bakımına ilişkin QR Kod destekli eğitimin bu hazır oluşluğa etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın birinci aşaması metodolojik, ikinci aşaması ise randomize kontrollü deneysel çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu birinci aşamada 167 primigavida gebe, ikinci aşamada ise 34 kontrol, 34 girişim grubuna olmak üzere toplam 68 primigavida gebe oluşturmuştur. Ölçek geliştirme aşamasında veriler Tanıtıcı Bilgi Formu ve geliştirilen "Gebelerin Yenidoğanın Hijyenik Bakımına Hazır Oluş Ölçeği" taslağı kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında eğitim öncesi Tanıtıcı Bilgi Formu ve geliştirilen ölçek uygulanmıştır. Girişim grubundaki gebelere QR kod içeren rehber ve mobil uygulama ile yenidoğanın hijyenik bakımı eğitimi verilmiş, kontrol grubundaki gebeler ise hastanede verilen rutin eğitimlerini tamamlamışlardır. Eğitim tamamlandıktan iki hafta sonra her iki gruptaki gebeler aranarak ölçek tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Geliştirilen ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi modeline ilişkin uyum indeksi değerleri χ²/df: 4,061, RMSEA: 0,136, GFI: 0,849, CFI: 0,910, SRMR: 0,0587 ve Cronbach alfa katsayısı tüm ölçek için 0,93 olarak saptanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasına eğitim öncesi girişim ve kontrol grubunda gebelerin yenidoğanın hijyenik bakımına hazır oluş ölçek puan ortalaması bakımından istatistiksel olarak anlamlı derecede bir farklılık bulunmamakta iken (p=0,075), eğitim süreci sonrası girişim grubundaki gebelerin (61,91±6,53) ölçek puan ortalaması kontrol grubundakilere (56,91±7,79) göre anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür (p=0,006). Sonuç: Geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir. Primigravida gebelere QR Kod destekli verilen yenidoğanın hijyenik bakımı eğitiminin, bakıma hazır oluşlukları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Gebe, Yenidoğan, Hijyenik Bakım, Eğitim, Hazır Oluşluk, Hızlı Yanıt Kodu, Ölçek Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirlik.
dc.description.abstract Introduction And Aim: For pregnant women who are expecting their first baby, readiness during pregnancy is an important factor in the successful implementation of hygienic care for their babies. This study was carried out to develop the "Scale for Readiness of Pregnant Women to Hygienic Care of the Newborn", to test its validity and reliability, and to determine the effect of the education on the hygienic care of the newborn provided in the antenatal period with the use of QR Code on this readiness. Material And Method: While the first stage of the study was carried out methodologically, and the second stage was carried out as a randomized controlled experimental study. 167 primigravida pregnant women in the first stage, and a total of 68 primigravida pregnant women consisting of 34 controls and 34 intervention groups in the second stage constituted the sample group of the study. In the scale development stage, the data were collected using the Introductory Information Form and the draft of the "Scale for Readiness of Pregnant Women to Hygienic Care of the Newborn". The pre-education Introductory Information Form and the scale developed was applied in the second stage of the study. The hygienic care education of the newborn was given to the pregnant women in the intervention group with a guide and mobile application containing QR code, and the pregnant women in the control group completed their routine education provided in the hospital. Two weeks after the completion of the education, the pregnant women in both groups were called and the scale was reapplied. The data were analyzed by transferring to IBM SPSS Statistics 23 and IBM SPSS AMOS 23 programs. Results: The fit index values of the developed scale for the confirmatory factor analysis model were found to be χ²/sd: 4.061, RMSEA: 0.136, GFI: 0.849, CFI: 0.910, SRMR: 0.0587. The Cronbach alpha coefficient of the scale was found to be 0.93 for the whole scale. The second stage of the study, while there was no statistically significant difference in pre-education intervention and control groups in terms of the mean score for the scale for readiness of pregnant women to hygienic care of the newborn (p=0.075), the mean scale score of the pregnant women in the intervention group (61.91±6.53) after the education was found to be significantly higher compared to those in the control group (56.91±7.79) (p=0.006). Conclusion: It was determined that the developed scale is a valid and reliable measurement tool. It was observed that the education of hygienic care to the newborn, which was provided to pregnant women with the use of QR Code, was effective on their readiness to care. Keywords: Pregnant Woman, Newborn, Hygienic Care, Education, Readiness, Quick Response Code, Scale Development, Validity and Reliability.
dc.format.extent xi, 185 yaprak : grafik, resim, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Gebe
dc.subject Yenidoğan
dc.subject Hijyenik Bakım
dc.subject Eğitim
dc.subject Hazır Oluşluk
dc.title Primigravida gebelerin yenidoğanın hijyenik bakım uygulamalarına hazır oluş düzeylerine QR kod destekli eğitimin etkisi
dc.type doctoralThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Sakarya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı
dc.contributor.author Yalnızoğlu Çaka, Sinem
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/