Açık Akademik Arşiv Sistemi

Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Aykut Hamit Turan
dc.date.accessioned 2022-01-26T09:03:01Z
dc.date.available 2022-01-26T09:03:01Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Başbayram, Reyhan. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/96642
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract İnternet ve sosyal medya sürekli yenilenmekte ve gelişmektedir. İnternetin gelişmesiyle birlikte sosyal medya kullanımı da artmaktadır. Sosyal medya kullanımı hayatımızda her alanda yer almaktadır. Özellikle gençler sosyal medyayı sürekli kullanmaktadır. Hızla artan sosyal medya kullanımına dikkat edilmediğinde bilinçsizce ve aşırı sosyal medya kullanımı sonucunda sosyal medya bağımlılığı olmaktadır. Bu çalışmada özellikle gençlerin yoğun olarak kullandıkları sosyal medya platformları, bunları hangi amaçla kullandıkları incelenmiştir. Ayrıca sosyal medya bağımlılık seviyelerini ve bunun çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, kullanılan sosyal medya türü, günlük internet kullanım süresi, günlük sosyal medya kullanım süresi, sosyal medya kullanmaya başlama zamanı, sosyal medyaya erişilen cihaz türü, sosyal medya kullanım amaçları) göre farklılaşması incelenmiştir. Araştırma 2019-2020 yılı Bahar döneminde Sakarya Üniversitesinde okuyan öğrenciler üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanması için öğrencilere anket uygulanmıştır. Anketin ilk bölümü katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorulardan, ikinci bölümü sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik 5'li Likert tipi ölçek ifadelerinden ve son kısmı ise sosyal medya bağımlılığını ölçmek amacıyla oluşturulmuş 5'li Likert tipi ölçek ifadelerinden oluşmaktadır. Araştırmada, Üniversite öğrencileri en çok hangi sosyal medyayı kullanıyorlar? Sosyal medya kullanım amacı en çok nedir? Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık seviyesi nedir? Demografik özelliklere göre sosyal medya bağımlılığı ve alt faktörleri arasında farklılaşma var mıdır? Katılımcıların kullandığı sosyal medya sayısı ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki var mı? Sosyal medya kullanım amaçlarına göre sosyal medya bağımlılığı farklılaşmakta mıdır? Kullanılan sosyal medya türüne göre sosyal medya bağımlılığı farklılaşmakta mıdır? Sorularına cevap aranmıştır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının orta seviye oldukları tespit edilmiştir. Sosyal medya bağımlılığı yaş, cinsiyet ve erişimde kullanılan cihaz türüne göre farklılaşma tespit edilememiştir. Eğitim seviyesi, günlük internet ve sosyal medya kullanım süresi, sosyal medya kullanmaya başlama zamanı, sosyal medya türleri ile sosyal medya kullanım amaçlarına göre sosyal medya bağımlılığında farklılaşmalar tespit edilmiştir. Sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi, sosyal medya bağımlılığını azaltmaya yönelik önlemlerin alınması açısından önemlidir.
dc.description.abstract Internet and social media are constantly being renewed and improved. With the development of the Internet, the use of social media is also increasing. The use of social media takes place in every aspect of our lives. Especially young people use social media constantly. Social media addiction arises as a result of unconscious and excessive use of social media when the rapidly increasing social media use is not taken into account. In this study, the social media platforms that young people use extensively and their purpose of use were examined. In addition, the levels of social media addiction and its differentiation according to various variables (gender, age, education level, type of social media used, daily internet usage time, daily social media usage time, time to start using social media, type of device to use social media, social media usage purposes) were also examined. The research was applied to the students studying at Sakarya University in the spring term of 2019-2020 academic year. A questionnaire was applied to the students to collect the research data. The first part of the survey consists of questions to determine the demographic characteristics of the participants, the second part consists of 5-point Likert-type statements for social media usage purposes and the last part consists of 5-point Likert-type statements for social media addiction. The research sought answers to the following questions: Which social media platforms do university students use the most? For what purposes is social media mostly used? What is the social media addiction level of students? Is there a difference between social media addiction and its subscales according to demographic characteristics? Is there a significant relationship between the number of social media platforms used by the participants and social media addiction? Does social media addiction of university students differ according to their social media usage purposes? Does social media addiction differ according to the type of social media platforms used? The data obtained through the survey were evaluated with the SPSS program. . As a result of the research, it was determined that the social media addiction of university students is at a middle level. Social media addiction did not differ by age, gender, and type of device used for access. It differed depending on the educational level, the duration of daily internet and social media use, the time to start using social media, the types of social media and the purposes of using social media. Identifying the factors affecting social media addiction is important in terms of taking measures to reduce social media addiction.
dc.format.extent vi, 117 yaprak : tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Sosyal Medya Bağımlılığı
dc.subject Üniversite Öğrencileri
dc.subject Sosyal Medya Kullanım Amacı
dc.subject Anket Çalışması
dc.subject Sakarya Üniversitesi
dc.title Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Yönetim Bilişim Sistemleri Anabilim Dalı, Yönetim Bilişim Sistemleri Bilim Dalı
dc.contributor.author Başbayram, Reyhan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/