Abstract:
Türkiye’de okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, araştırmaların da gösterdiği gibi ilköğretim 1. sınıfa başlayan öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışmada, okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamına giren ana sınıfı eğitimi dönemi ile ilköğretim matematik dersi 1. sınıf öğretim programlarının uyumu, kazanımlar sarmallık ilkesine göre incelenerek araştırılmıştır. Doküman incelemesi türünden olan bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 36-72 aylık çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı-OÖEP ve Öğret-men Kılavuz Kitabı ile İlköğretim Matematik Dersi 1.-5. Sınıflar Öğretim Programı-İMÖP belgelerinden elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular, OÖEP ve öğretmen kılavuzu metinlerinde ilköğretime hazır bulunuşluğa vurgu yapılmasına rağmen, programın bilişsel kazanımların matematik ile bağlantısını kurdurmakta yetersiz kaldığı; İMÖP’de ise okul öncesinde matematik eğitimi ve hazır bulunuşluk konusunun tamamen ihmal edildiğini göstermiştir. OÖEP ve İMÖP 1. sınıf kazanımları arasında %51’lik bir oran ile sarmal yapının kurulduğunu ortaya koyan bulgular, özellikle İMÖP 1. sınıf kazanımlarının yaklaşık olarak yarı yarıya gözden geçirilmesinin gerekliliğini açık bir şekilde ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma, programlar hazırlanırken okul öncesi ve ilköğretim alan eğitimcilerinin ortak çalışmasının gerekliliğine işaret etmektedir.