Abstract:
Geçmişten günümüze şehir planlama ve mimarlık alanında gerçekleştirilen çalışmalarda çeşitli tasarım kriterleri kullanılmış, birbirinden farklı planlama süreçleri izlenmiştir. İnsanların kullanımına yönelik gerçekleştirilen hemen hemen tüm çalışmaların en önemli ortak noktası ise ‘kullanışlılık’ olmuştur. Estetik, güzellik ve benzeri göreceli kavramlar tartışılabilir olmakla birlikte, insanların kullanımı için tasarlanan bir yapının fonksiyonel olmaması inşa sonrasında ciddi bir sorun teşkil edecektir. Planlanan kentler, meydanlar, yollar, yapılar kullanışlı olmadığı takdirde kullanıcılar sirkülasyon anlamında sıkıntılar yaşayacaklardır. Bu nedenle gerçekleştirilen tüm şehir planlama ve mimarlık çalışmalarında hem ergonomi hem de kullanışlılık konusuna çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Peki, kentsel tasarımı yapılan bir proje alanının ya da mimarlar tarafından tasarlanan bir yapının fonksiyonel olup olmadığı daha inşa edilmeden nasıl anlaşılabilir? Bu çalışmanın amacı, son yıllarda gelişen yaya simülasyonu teknolojilerinin mimarlık ve planlama alanındaki projelerin tasarım değerlendirme süreçlerinde kullanımının yararlarını hem teorik açıdan ortaya koymak hem de gerçekleştirilen örnek bir uygulama üzerinde göstermektir. Çalışma kapsamında bir metro istasyonuna ilişkin mimari çizimler üzerinden kapasite analizi gerçekleştirilmiş, sirkülasyon açısından değerlendirme yapılmıştır. Yaya simülasyonu kapsamında gerekli analizlerin gerçekleştirilmesi amacıyla Massmotion yazılımı kullanılmıştır.