Açık Akademik Arşiv Sistemi

Hamd ve şükür kavramlarının psikolojik tahlili

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Abdulvahit İmamoğlu
dc.date.accessioned 2021-04-06T08:33:13Z
dc.date.available 2021-04-06T08:33:13Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Miran, Hanife. (2010). Hamd ve şükür kavramlarının psikolojik tahlili. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/94395
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract İnsanlıkla beraber var olan tüm dinlerde, o dinin inanç ve öğretisini diğer insanlara ileterek onların da kurtuluşa ulaşmasını sağlama gayreti, yapılması gereken bir görev olarak telakki edilmiştir. Bu çerçevede, Hıristiyanlık mensupları da ?misyon? ve ?misyonerlik? terimleri altında sahip oldukları inancın mesajlarını diğer insanlara sunmaya çalıştıklarını ileri sürmektedirler. Misyonerler tarafından masumane bir inanç tebliği olarak tanımlanan misyonerlik faaliyetlerinin Türk toplumu tarafından algılanma şekli, bu tezin konusunu oluşturmuştur.Kuruluşlarından itibaren gerek Katolik, gerekse Protestan Hıristiyanlıkta misyonerlik teşkilatları hiç bir dönemde sadece dini amaçlı müesseseler olmamıştır. Misyonerlik faaliyetlerinin doğrudan veya dolaylı tesirleri her zaman dinin kapsama alanının dışına tasmış; siyasi, coğrafi, sosyal ekonomik, kültürel bakımlardan geldikleri ülkelerin lehine, gittikleri ülkelerin ise aleyhine sonuçlar doğurmuştur. Yaşadığımız coğrafyada misyonerlik faaliyetlerinin oluşup, gelişmesi 19 yüzyıla özgü bir olaydır. Görünürdeki amacı dinsel, esas amacı ise ekonomik, siyasal, kültürel vb. özellikler ortaya koyan misyonerlik faaliyetleri; matbaa, okul, hastane gibi modern kurumların çerçevesinde yürütülüyordu. Osmanlı topraklarında açılmış olan, çoğu Amerikan kaynaklı yabancı okullar misyonerlerin vitriniydi.Okulların çoğunun Anadolu'nun daha az bilinen kesimlerinde kurulmasının amacı, dış dünyadan uzak, ulaşılacak kitleye yakın olmasını sağlamaktı. Bu okulların çoğu XX. Yüzyıl başlarında kepenk kapattılar. Kapanmaların ardında azınlıkların isyan ve ayaklanmalarıyla bu okullar arasındaki ilişkilerin ortaya çıkması yatmaktadır.1928 yılında Bursa Amerikan Kız Koleji'nde üç kız öğrencinin din değiştirdiğinin duyulması üzerine Atatürk bizzat olaya el koymuş ve okulu kapattırmıştır. Bu olaydan sonra misyoner örgütlerin faaliyetleri Türk kamuoyunun gündeminden hiç düşmemiştir. Ancak Türk Medyası'nın büyük çoğunluğu misyoner örgütlerin faaliyetlerini özellikle 1980 sonrasında görmezlikten gelmeye başlamıştır. Özellikle Milli/Ulusal duyarlıklı medyanın ısrarlı bir şekilde Türk kamuoyunun gündeminde tuttuğu konu, 2001'de Türk Medyası'nın ortak bir gündemi haline geldi. Ancak konu hakkındaki bilgi eksikliği tartışma programlarına, konuyla ilgili gazete haberlerine ve köşe yazılarına yansıdı.Medyadaki tartışmaların olumlu bir sonucu olarak TBMM'nde misyoner örgütlerin faaliyetleriyle ilgili olarak çeşitli soru önergeleri verildi. Ancak söz konusu soru önergelerine verilen cevaplar, resmi kurumların da bu konuda vizyon ve bilgi açısından zayıf olduklarını kanıtlamaktan başka bir işe yaramadı.Misyonerlik faaliyetlerinin doğurduğu zararlarla mücadelede etkili olamamanın altında, devlet kurumlarında ve toplumda halen mevcut bulunan algı kargaşasının yattığını söylemek mümkündür.Anahtar Kelimeler: Misyoner, Misyonerlik, Medya, İnternet
dc.description.abstract All faiths on the earth require their believers to deliver their messages to the other people on the earth to save them. The believers of the religions consider this as a mission. Christians consider their missionary activities as they are trying to deliver the message of Christianity to others.This thesis abstracts Muslim Turkish people?s perception of Christian Missionary activities in Turkey.Since the beginning of the Church organizations, Missionary Organizations in Catholic Churches or Protestant Churches have never been only religious organizations. The direct or side effects of missionary activities always went far behind the religious boundaries. These activities produced political, social, geographic, economic, and cultural consequences to the countries that have been targeted by the missionary organizations. While Missionary Countries benefit from these consequences, the targeted countries faced disadvantages of these activities.Missionary activities started and developed on these lands (Ottoman territory) in 19th century. When you look at these activities they seem religious missionary activities from outside, but these activities actually focused on economic, political, cultural areas in Middle East, especially Turkey. Missionary activities have been carried out in the public and community organizations such as hospitals, schools, or the press.The American schools established in the Ottoman Empire have been a representative for Missioners for years. Most of the schools have been established in the far Anatolia because they wanted to be away from outside of the world, on the other hand be close to the people that they would like to reach out.Most of these schools were shut down at the beginning of 20th Century. The minority insurgencies and the relationships between these schools and minorities in Turkey is the main cause of the termination of these schools. Ataturk gave a close attention to the Bursa American College for Girls and shut it down after three students converted in 1928. After this incident, the activities of Missionary Organizations were always an important topic to Turkish public. However, most of the Turkish press ignores the Missionary activities after 1980s. This subject became a common agenda to Turkish press after 2001 while it has been always an agenda to nationalist press of Turkey. The news and the articles in the papers have proved that there is a serious knowledge absence in this topic.As a result of the discussions on the media, TBMM (The parliament) submitted censure resolutions against missionary organizations. The answers to the censure resolutions proved that the government organizations have no knowledge or completely false knowledge about the missionary activities and/or organizations. The inefficient resistance against the damage of the missionary activities resulted by the lack of knowledge and wrong perception of missionary activities and missionaries. In this study; we tried to analyze missionaries and missionary activities in Turkey and try to reduce the lack of knowledge in this area.Key Words: Missionary, Media, Internet, Propagate, Religion
dc.format.extent VII, 73 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Misyoner
dc.subject Misyonerlik
dc.subject Medya
dc.subject İnternet
dc.title Hamd ve şükür kavramlarının psikolojik tahlili
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Din Psikolojisi Bilim Dalı
dc.contributor.author Miran, Hanife
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/