Devletlerin büyümesi ve buna paralel olarak, "sosyal devlet" ilkesi gereği görevlerinin artması ile birlikte yönetimde kamunun ağırlığı ve yükü öne çıkmıştır. Bu durum da, birtakım aksaklıkların ortaya çıkmasına, bürokrasinin artmasına, kamu hizmetlerinde verimsizliğe ve sonuç olarak bu hizmetlerden faydalanmakta olanların yakınma ve şikayetlerine sebep olmuştur. Varılan bu noktadan hareketle kamu yönetiminin durumunu gözden geçirmek, aksayan yönlerini tespit etmek ve bunları ortadan kaldırmak için bazı denetim yöntemleri ortaya konulmuştur. Bugün, ülkemizde kamu yönetiminin denetimi idari mahkemeler, Meclis, Cumhurbaşkanı ve her kamu kurumun kendi denetim organlarınca yapılmaktadır. Buna ek olarak, Başbakan da teftiş kurulu yardımıyla tüm kamu kurumlarım teftiş edebilir. Ancak yargının dışında kalan denetimlerin ne derece etkin, tarafsız ve adil olduğu hususu düşündürücüdür. Bununla birlikte, yönetimin eylem ve işlemleri karşısında şikayetlerde görülen artışın yanında yargı hizmetlerinin biçimsel ve zaman alıcı özelliği, kişileri mağdur etmektedir. Bu durum "hukuk devleti" ilkesini de belirli ölçüde işlevsiz duruma getirmektedir. Kamu yönetimindeki diğer bütün denetim mekanizmalarına göre daha ucuz, basit ve pratik olan "Ombudsman" kurumunun ülkemizde de benimsenmesi ve 'şeffaf devlet' ilkesinin söylem haline getirildiği günümüz ortamında kurulması gereklidir. Bu düşünce ile hazırladığım çalışmam iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, kamu yönetiminin denetim yöntemleri ile bunların özelliklerinden bahsedilmekte; ikinci bölümde ise, bu çalışmanın konusu olan "Ombudsman" kurumu daha geniş irdelenerek, tanımı, ortaya çıkış nedenleri, tarihi gelişimi, dünyadaki uygulama örnekleri ve Türkiye'de uygulanabilirliği değerlendirilmektedir.
The load and weight of the public in the administration has got out to the front with together the growth of states and parallely increasing of functions as needed "social state" principle. This circumstances has caused of appearing some lameness, increasing of bureaucracy, being unproductiveness at the public services and finally complaints of people who benefit them. For this reason, some inspection methods had forward to scrutinize the situation of the public administration, fix the limping sides, and remove them. Today, in our country, the inspection of the public administration was done with the Administrative Court, Parliament, President and own inspection organs of every public institutions. In addition that, Prime Minister can also inspect them with helping of the Inspection Committee. But, the others except 'judgment inspection' are active, impartial, and fair enough or not. However, increasing of complaints against the administration's actions and operations, and also formal and time-spending features of the judgment services have done mistreated people. This case causes lack of functions of the 'law state' principle. For these reasons, 'Ombudsman Institution' which is cheaper, simplier and more practical than the other inspection methods of the public administration must be established in our country too, because of being a pronunciation 'the Transparent State' principle under today's atmosphere. In this research, there are two sections. The first section is about inspection methods of the public administration and their features; the second is about 'Ombudsman Institution', it's definition, reasons of appaering, historical progress, practice samples in the world and practicability in Turkey.