Bu araştırma, ilköğretim okulları 4. sınıf sosyal bilgiler dersi ünite konularının öğretiminde kullanılan video ile öğretim yöntemi ile Gösteri ile öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi olup olmadığını tespit etmek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Sakarya ili Hendek ilçesinde okuyan 4. sınıf öğrencileri oluşturmakta, evrenini ise yansız atama ile oluşturulan Hendek ilçesi merkez Atikehanım ilköğretim okulu 4/A, 4/B, 4/C sınıfları oluşturmaktadır. Deneysel çalışma 60 öğrenciden oluşan, iki deney, birde kontrol olmak üzere üç grup ile yürütülmüştür. Her grupta 20 öğrenci bulunmaktadır. Birinci deney grubuna video ile öğretim, ikinci deney grubuna gösteri yöntemi ile öğretim, kontrol grubumdaki öğrencilere ise, geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersi birinci yarıyılda okutulan "Aile, okul ve toplum hayatı" ve "Yakın çevremiz" adlı iki ünite seçilmiş, ünite konularının öğretimine geçilmeden önce tüm gruplara onbeş (15) sorudan oluşan öntest uygulanmıştır. Ünite konularının işlenmesinden sonra ise aynı sorulardan oluşan sontest uygulanmıştır ve her ünitenin değerlendirilmesi ayrı olarak yapılmıştır. Uygulanan yöntemlerin öğrenci başarısına etkililiğini belirleyebilmek için grupların aritmetik ortalaması ve standart sapmaları hesaplanmış, varyans analizi (Anova) tekniği ile gruplar arasında anlamlı nfark olup olmadığı belirlenmiştir. "F" değeri ile anlamlı bir fark olduğu belirlenmiş ve "t" testi istatistiki yöntemi kullanılarak başarılı grup ortaya konmuştur. Araştırmanın sonucunda video ile öğretim yönteminin kullanılması ile işlenen sosyal bilgiler dersinin ünite konuları daha zevkli, daha kalıcı ve etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. vıı
This research has been made in order to determine whether using video and demonstration teaching techniques has any influence on students' success in Social Studies lesson in Grade 4. The extent of the research is 4th Grade students in Hendek, Sakarya; and classes 4/A, 4/B, 4/C at Atikehanım School carried out with three groups ( two experimental and one control group ) consisting of 60 students;20 students in each group. The first experimental group was applied video teaching techniques;the second one was applied demonstration teaching techniques,and traditional teaching techniques were used on the control group. Two units "Family,School and Social Life" and "Our environment", which are taught in Grade 4 in the first term of Social Studies lesson were chosen out of the curriculum and before the teaching process,the three groups were given a pre-test consisting of fifteen questions. After the teaching process,they were applied a final test consisting of the same questions and evaluation of each unit was made seperately. At the end of the research,it was found out that using video teaching techniques in Social Studies lesson is more enjoyable,more permanent and more effective. Vlll