Araştırmamızın ana amacı öğretmen tutumlarını öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca ulaşmak için eleştirel düşünmenin tanımı yapılmış ve düşünme biçimleri arasındaki yeri saptanmıştır. Ayrıca eleştirel düşünmenin bireyin eğitimindeki yeri ve gelişimi, konunun teorik arka planı ile beraber ele alınmıştır. Araştırmanın evrenini Sakarya İli'nde bulunan ilköğretim okulları oluşturmuştur. Bu anlamda merkezden iki, ilçe ve kasaba düzeyinde birer adet olmak üzere toplam dört ilköğretim okulu öğretmenleri, omeWemimizi temsil etmektedir. Araştırmamızda ileri sürdüğümüz hipotezleri test etmek amacı ile "likert ölçeğT'ne uygun olarak bir anket formu hazırlanmış ve örnekleme dağıtılarak uygulanmıştır. Bu anket öğretmenlerin eleştirel düşünme çerçevesinde öğrencilerine olan tutumlarım, anlayışlarım ve müfredatı değerlendirmelerini ele alan otuz yedi soru olarak yüz öğretmen üzerinde uygulanmıştır. Uygulanan anket sorulan tutum, bilgi, gözlem ve değerlendirme kategorilerine ayrılıp, tutum sorulan ile diğer kategorilerdeki sorular çapraz olarak karşılaştırılarak "SPSS for windows 6.0n programında değeriendirilmiş, aradaki ilişkinin anlam düzeyi Ki Kare dağılım yöntemi ile tespit edilmiştir Anketle beraber konu ile alakalı kaynaklar tarama metodu ile ele alınmıştır. Elde ettiğimiz bulgulardan hareketle vardığımız ilk sonuç, öğretmenlerimizin % 44 oranında müfredat tarafından engellendiklerini belirtmeleridir. Buna bağlı olarak vardığımız bir diğer sonuç "öğretim müfredatı ile öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri arasmda anlamlı bir ilişki vardır" hipotezinin doğrulanmasıdır. Bir başka sonuç, tutum değişkenleri ile diğer düzeylerdeki değişkenlerin ilişkileri ve cinsiyet değişkeni hariç bağımsız değişkenlerle bağımlı değişkenlerin arasındaki ilişki düzeylerinin anlamlı ve yüksek olması öğretmen tutamlarının öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etki ettiğini göstermekte ve bu yöndeki "öğretmen tutundan öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini etkilemektedir" şeklindeki iıipoteaarniz de doğrulanmaktadır. Diğer bir sonuç ise "eleştirel düşünmenin çocuklara ögretilmesmin bilim ve teknolojiyi olumlu etkileyeceği" şeklindeki hipotezimizin doğrulanmasıdır. Araştırma, eğitim ve eleştirel düşünme konularında kaynak sıkıntısını telafi etmeye dönük atılmış mütevazı bir adım sayılabilir. Konunun bu açıdan literatüre katkı yapması düşünülmüştür.
The main purpose of this research is to determine the effects of teacher's attitudes on students' critical thinking skills and problems in this field with suggested solutions. The samples are chosen from Sakarya, for this aim, two from the Centrum, one from a county and one from a town totally four primary schools and their teachers constructed the sample space. To test the research hypothesis, a scale like "likert scale" and an inquiry was applied on 100 teachers to get their understanding and evaluation of the curriculum and critical thinking. The questions of the inquiry classified as attitude, knowledge, observation and evaluation. Additionally, the part of attitude was separated and asked in an interchanging way with the others by using "the SPSS for windows 6.0" program. The correlation and the level of significance determined by using the "chi-square" distribution. Beside the inquiry the resources related to the case was scanned and used. As conclusions of our findings, firstly 44 % of teachers stated that they were prevented by the curriculum. The second result is the verification of the hypothesis "there is a significant relation between the teaching curriculum and the critical thinking skills of the students." Thirdly, since the relation between the attitude variables and the other level variables and the relation between independent variables, except sex, end dependent variables is high and significant the attitudes of the teacher affects the critical thinking skills of the students. Thus the hypothesis "the attitudes of the teacher affects the critical thinking skills of the students" is being verified. And finally, the hypothesis "teaching of the critical thinking will affect science and technology positively" is also verified. This research, as a modest contribution, is expected to compensate the lack of reference on education and critical thinking. It is being considered as a contribution to the literature from this aspect. XIV