Abstract:
ÖZET ANAHTAR KELİMELER: Sınıf Yönetimi, Duygusal Zekâ, Yeterlik Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin sınıfı yönetirken duygusal zekâ yeterliklerini kullanma düzeylerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Duygusal zekâ; Özbilinç (duygularının farkında olma), duyguları yönetme, duyguları güdüleme ve harekete geçirme, empati ve sosyal beceriler olmak üzere beş boyutta ele alınmıştır. Araştırmanın evreni 2004 - 2005 öğretim yılında Adapazarı 'na bağlı A, B ve C kurum tipi devlet ilköğretim okullarında görevli öğretmenler (1832) oluşturmaktadır. Verilerin çözümünde soruların frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları ile P<.05 güvenirlik aralığı için değişkenlerde t-testinde aritmetik ortalamalara ve Varyans analizinde ise Tukey b testine göre anlamlı bir fark olup olmadığına bakılmıştır. Bulgulardan hareketle elde edilen sonuçlardan bazıları şunlardır; İlköğretimde görev yapmakta olan öğretmenlerin sınıf yönetiminde duygusal zekâ yeterliklerinin alt boyutlarından Özbilinç boyutunda "çok sık", Duygulan Yönetme boyutunda "her zaman", Duygularını Güdüleme boyutunda "çok sık", Empati boyutunda "çok sık" ve sosyal beceriler boyutunda ise "her zaman " kullandıklarını ifade etmişlerdir. Cinsiyet değişkenine göre ise tüm boyutlarda sınıf yönetiminde duygusal zekâ yeterliklerini kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir fark yoktur. Medeni durum değişkenine göre tüm boyutlarda anlamlı bir fark, özbilinç boyutu dışında diğer boyutlarda vardır. Yaş değişkenine ve kıdeme göre tüm boyutlarda anlamlı bir fark vardır. Eğitim durumu değişkenine göre tüm boyutlarda anlamlı bir fark, Özbilinç ve sosyal beceriler boyut dışında diğer boyutlarda vardır. İlköğretimde görev yapmakta olan öğretmenlerin sınıf yönetiminde duygusal zekâ yeterlikleri boyutlarından özbilinç, duyguları güdüleme ve empati boyutunda biraz daha başarısız oldukları söylenebilir. Bu nedenle ilköğretimde görev yapmakta olan öğretmenlerin bu boyutlarını geliştirmek için eğitim almaları sağlana bilinir.
Description:
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.