Açık Akademik Arşiv Sistemi

Örtük programın eğitimde yeri ve önemi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Ahmet Eskicumalı
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:20:57Z
dc.date.available 2021-04-01T13:20:57Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Türedi, Hümeyra. (2008). Örtük programın eğitimde yeri ve önemi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/93084
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışma eğitimde örtük program konusunu farklı açılardan incelemeyi amaçlamaktadır. Örtük program, adından da anlaşılacağı üzere, okullarda açık, yazılı bir biçimde uygulanan bir program değildir. Örtük program uygulamaları içine, öğretmen ve öğrencinin okula adımlarını attıkları andan itibaren yaşadıkları yazılı olmayan her şey girmektedir. Bu yüzden konunun kapsamı oldukça geniştir.Örtük program konusunu makro düzeyde inceleyen akımlar, daha çok sistemin öğrenciyi sosyalleştirmesi (İşlevciler) ya da kapitalist düzenin yeniden üretilmesi (Çatışmacılar) üzerinde dururlar. Araştırmada bu makro düşüncelerin yanında, yeni bir akım olarak ortaya çıkan okuldaki günlük yaşamı inceleyen mikro çalışmalara da (Direnişçiler) yer verilecektir. Öğrencinin oturuşundan, okulun yemek saatlerine, dini törenlere, mezuniyet töreni geleneklerine kadar her şey bu günlük yaşamın içine girmektedir. Buna göre örtük program araştırmasında konuya hem tepeden (makro yaklaşımlar) hem de içerden (mikro araştırmalar) bakma şansımız olacaktır. Bu bakışta, örtük programın öğrencinin yaşamına etkisi araştırma sorularımızdan en önemlisini teşkil etmektedir.Bu akımların yanı sıra, örtük program uygulamalarının, cinsiyet, etnik-köken, resmi bilgi, fiziki çevre ve öğretmenlere etkisi makro ve mikro düzeyde incelenecek diğer araştırma konularıdır. Araştırmada, eğitimin örtük program yoluyla öğrenciyi sadece sosyalleştirmediği, aynı zamanda hâkim kültür ve ideolojileri öğrenciye aktardığı ve bu yüzden de okulların karşıt ideolojilerin çatıştığı bir alan olduğunu düşünen günümüzün en çok alkış alan görüşlerine yer verilecektir. Bu çatışmalardan ya da hâkim kültürün örtük program üzerindeki hâkimiyetinden kurtulmak için önerilen çözümlere de değinilecektir. Araştırmada, tüm yaklaşımlar okuyucuya tanıtılmak istenirken, günümüzde alana hâkim olan görüşlere daha fazla yer verilmiştir. Yine araştırma, geniş bir yabancı literatür taraması üzerine oturtulmuş olup, uzun süren okumalar sonunda, zaman yetersizliği nedeniyle okunamamış yine geniş bir literatür varlığını sürdürmektedir. Bu hazine Türkçemize kazandırılmayı beklemektedir.Araştırma sonunda ulaşılmak istenen noktada, okulda yazılı olmayan, elle tutulup gözle görülmeyen bir programın varlığına tanık olan bireylerin, bundan sonra yapacakları eylemlerde daha bilinçli hareket etme, eğitim sisteminde sorunların nelerden kaynaklandığını anlama ve yüzeysel değil, gerçek çözüm önerileri getirme bilincine erişmesi amaçlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Örtük Program, Eğitim ve İdeoloji, Eğitim ve Hakim Sınıf.
dc.description.abstract This study aims to examine the subject of ?HIDDEN CURRICULUM? in education. As it can be easily understood from the name, the hidden curriculum is a curriculum that is not applied in schools openly. As soon as teachers and students come into the school, whatever they live falls within the borders of the hidden curriculum. Since everything which is not written in schools is the subject matter of the hidden curriculum, the scope of the topic is so large.Macro paradigms which examine the hidden curriculum look at the topic from the socialization (Functional Paradigm) and reproduction (Conflict Paradgm) angles. Beside these macro studies, micro studies (Resistence Theory) which examine the daily life in the school will also take its place in this study. This ?daily life? of the school includes everything like food times, breaks, religious rituels, registration ceremony etc. Because of that, we will have a chance to look at the hidden curriculum from ouside and inside.In addition to these paradigms, the effects of the hidden curriculum appliations to gender, race, books, official-knowledge, pyhisical enviroment and teachers will be studied from the micro and macro levels. At the end of the study, we will reach a kind of conclusion that education does not only socialize the students but also impose the culture and ideologies of the ruling classes and this situation makes the schools a battleground for different ideologies and social classes. Then, in order to get rid of the effects of hidden curriculum and impositions of the ruling classes, varied suggestions of solutions will be placed to the end of the study. Throughout the study, the ideas which dominate the subject will have a broader place naturally. Beside that, this study has been based on the reading of the English literature about the hidden curriculum. After these long and tiresome readings, there is still a big literature which could not be read because of the limited time. This unread treasure is waiting to be discovered by Turkish researchers.As readers who witness the existence and effects of the hidden curriculum throughout the paper, behaving more consciously, understanding the problems of the education system and suggesting the real solutions must be the effect of the paper.Key Words: Hidden Curriculum, Education and Ideology,Education and Ruling Class
dc.format.extent V, 131 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Örtük program
dc.subject Eğitim ve ideoloji
dc.subject Eğitim ve hakim sınıf
dc.title Örtük programın eğitimde yeri ve önemi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Türedi, Hümeyra
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/