Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal zeka yeterliliklerini kullanma düzeyi ve çocukluk çağı depresyonu (İstanbul Avrupa yakası örneği)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Ömer Faruk Tutkun
dc.date.accessioned 2021-04-01T13:20:10Z
dc.date.available 2021-04-01T13:20:10Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Adıyaman, Bülent. (2010). İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal zeka yeterliliklerini kullanma düzeyi ve çocukluk çağı depresyonu (İstanbul Avrupa yakası örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92989
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmada İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ?Duygusal Zeka Yeterliliklerini Kullanma Düzeyi ve Çocukluk Çağı Depresyonu?nun belirlenmesi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda sınıf düzeyi, cinsiyet, yerleşim birimleri ve algılanan ekonomik düzey değişkenlerinin etkileri de alt problemler olarak ele alınmıştır. Araştırmanın evrenini, 2009?2010 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili Avrupa yakasındaki ilköğretim okulları ikinci kademede (6.,7. ve 8. sınıf) öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi için İstanbul Avrupa yakasından fiziksel, sosyal çevre imkanları ve öğrenci sayısı bakımından birbirine yakın olan 5 ilçe (Şişli, Kağıthane, Esenler, Bayrampaşa, Beşiktaş) tespit edilmiştir. Bu ilçelerden rastgele seçilen 10 İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 600 öğrenci örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal yeterliliklerini kullanma düzeyi ve çocukluk çağı depresyonunu tespit etmek amacıyla betimsel yöntem kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak Goleman'ın kavramsallaştırdığı ve Titrek tarafından geliştirilen ?öğrencilerin duygusal zeka yeterliliklerini kullanma sıklığı ölçeği? ve Kovacs tarafından geliştirilen, Öy tarafından uyarlanan ?çocuklar için depresyon ölçeği? kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir.1- Araştırmaya katılan öğrencilerin duygusal zeka yeterliliklerinin ortalaması 3,92 çıkmıştır. Öğrenciler tüm duygusal zeka boyutlarında kendilerini yeterli olarak algılamaktadırlar. En çok tercih edilen alt duygusal zeka türü ?Empati Boyutu? dur.2- Öğrencilerin duygusal zeka yeterliliklerini kullanma sıklıklarının;a) Sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği,b) Kızların ortalamasının erkeklerin ortalamasına oranla yüksek olduğu,c) Yerleşim birimlerine göre sosyal beceriler boyutu dışında anlamlı bir fark olmadığıd) Algıladıkları ekonomik düzeye göre de anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştirÇocuklar için depresyon ölçeği bulgularına göre;a) Erkek çocukların kız çocuklara göre daha depresif belirtiler gösterdikleri,b) Köyde yaşayan çocukların ilçede yaşayan çocuklara oranla daha yüksek depresyon düzeyine sahip olduğu,c) Düşük ekonomik düzeye sahip çocukların depresif belirtileri yüksek ekonomik düzeye sahip olanlara göre daha yüksek olduğu,d) Sınıf seviyeleri arttıkça depresyon düzeyleri de önemli ölçüde artmakta olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstract The aim of this study was to determine ?Level of Using Emotional Intelligience Competencies of the Students at Secondary Level of Primary School and their Childhood Depression: Sample of Istanbul European Side?.Accordingly, the effects of class, gender, residence location and the perceived economic level variables have been addressed as the sub-problems.The universe of the research consist of students studying at the 2009-2010 academic year at second level of primary school (6th, 7th and 8th grade) in the European side of Istanbul. For the sample of the research have been identified 5 districts (Şişli, Kağıthane, Esenler, Bayrampaşa, Beşiktaş). These districts have similar features in terms of the physical, social environment facilities and the number of students. In 10 Primary School have been randomly selected from these districts and 600 students was taken as sample from these schools. In this study, in order to determine the level of using emotional intelligience competencies of the students at secondary level of primary school and their childhood Depression descriptive method was used. ?Students' Emotional Intelligence Competencies Usage Frequency Scale? and "Depression Scale For Children" are used as data collection tools. The first tool is made conceptual by Goleman and developed by Titrek. The second is developed by Kovacs and tailored by Öy.The results of the study are given below;1- Emotional intelligence competencies of the students is 3.92.All participants are perceived themselves as adequate at all the dimensions of emotional intelligence. Most preferred type of emotional intelligence is "Empathy dimension? articles.2- Frequency of using emotional intelligence efficiencies of students;a) vary significantly according to grade level,b) the average of female is higher than the average of malec) not vary significantly according to their residence location outside of social skills dimension,d) not vary significantly according to their perceived economic level.According to the depression scale for children it was been identified thata) male show more depressive symptoms than female,b) children which live in village show more depressive symptoms than the children in the countyc) children which have a low economic level show more depressive symptoms than the children which have high economic level,d) as the grade levels increase, levels of depression significantly increase.
dc.format.extent XI, 80 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İlköğretim
dc.subject Öğrenci
dc.subject Duygusal Zeka
dc.subject Çacukluk Çağı
dc.title İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal zeka yeterliliklerini kullanma düzeyi ve çocukluk çağı depresyonu (İstanbul Avrupa yakası örneği)
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Adıyaman, Bülent
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/