Açık Akademik Arşiv Sistemi

Sakarya ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen başarısının değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Ahmet Eskicumalı
dc.date.accessioned 2021-04-01T12:54:28Z
dc.date.available 2021-04-01T12:54:28Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.citation İyican, Şenay . (2007). Sakarya ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen başarısının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92544
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bilimin ve bilime bağlı olarak teknolojinin hızla geli?tiği günümüz dünyasında, Fen Bilimlerine gereken önemi veren toplumlar her alanda kalkınarak güçleneceklerdir. Bugünün ilköğretim öğrencilerinin yarının toplumuna ?ekil verecek bireyler olduklarını dü?ünürsek, onları birer fen okur-yazarı olarak yeti?tirmemiz gerektiğinin farkına varabiliriz.Bu çalı?ma Sakarya ilinde bulunan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, Fen Bilgisi (Fen ve Teknoloji) dersindeki ba?arılarını tespit etmek amacıyla yapılmı?tır. Bunun için, ağırlıklı olarak, Sakarya'da 2005?2006 eğitim ve öğretim yılında yapılmı? olan seviye tespit sınavlarının istatistikleri ile 2003, 2004, 2005 ve 2006 yıllarında yapılan Ortaöğretim Kurumları Sınavı verileri kullanılmı?tır. Bunun dı?ında herhangi bir ölçek veya ankete yer verilmemi?tir. Çalı?mada OKS ve ülkemizde sınav gerçeği irdelenmi?tir. Ayrıca, Sakarya'daki öğrencilerin Türkiye geneli ve kom?u illere göre Fen Bilgisi ba?arısı değerlendirilmi?tir. Sakarya'da 2005?2006 eğitim ve öğretim yılında yapılan STS istatistiklerine göre ilçelere, özel okul ve devlet okullarına, kız ve erkek öğrencilere göre kıyaslamalar yapılarak Sakarya'nın ba?arı durumu tespit edilmeye çalı?ılmı?tır.Çalı?ma sonuçları; Türkiye'ye paralel olarak Sakarya'daki öğrencilerin de Fen ba?arısının dü?ük olduğunu göstermektedir. Bölgelerin geli?mi?lik düzeyi ba?arıyla doğru orantılıdır. 2003?2006 arası OKS'lerde en ba?arılı bölge Marmara'dır. Sakarya ise Marmara Bölgesi'nin en ba?arısız ikinci ilidir. Deprem ya?amı? kom?u illere göre Sakarya; Yalova ve Kocaeli'ye göre ba?arısı dü?ük, Düzce'ye göre daha ba?arılıdır.STS istatistikleri de OKS gibi sayısal derslerdeki ba?arının diğer derslere oranla daha dü?ük olduğunu göstermi?tir. ?statistikler, Sakarya'da tüm derslerdeki ortalama netler dikkate alındığında kız öğrencilerin daha ba?arılı olduğunu göstermektedir. Fakat erkek öğrencilerin sayısal derslerde kız öğrencilerden daha ba?arılı oldukları tespit edilmi?tir. Sadece okul birincilerinin ortalama netlerine göre değerlendirme yapıldığında ise erkek okul birincisi öğrencilerin daha ba?arılı oldukları görülmü?tür. Sakarya'da ba?arı konusunda özel okulların belirgin bir üstünlüğü vardır. Adapazarı, özel okullar istatistiklere dahil edilmediğinde de Sakarya'nın en ba?arılı ilçesidir.Türkiye genelinde yapılan OKS ile Sakarya'da yapılan STS'ler, öğrencilerin ba?arısını tespit etmektedir. Ba?arının da, sekiz yıllık eğitimden mezun olacak öğrencilerin, Fen okur-yazarı olabilmeleri için bir adım olduğu dü?ünülmektedir. Bu nedenle ara?tırmanın bulguları, ba?arıyı artırıcı önlemler alınabilmesinde bir ölçüt olacaktır.Anahtar Kelimeler: ?lköğretim ?kinci Kademe Öğrencileri, Bilimsel Okur-Yazarlık, Fen Ba?arısı, OKS, Sakarya ili Seviye Tespit Sınavı
dc.description.abstract Science is very important concept in today?s world which technologic development level dictates power of countries. Societies which give weight to science, will develop rapidly in every area. As it?s well known, today?s elementary school students are tomorrow?s adults who will shape our future, to educate them to be science literate individuals is the crucial point for the future of our society. Therefore, elementary education is the base of development of our society.This study conducted to determine academic achievement level of secondary school students in science and technology lesson. Predominantly, results and statistics of STS(Achievement Tests) in 2005-2006 term and OKS(Secondary Schools Entrance Exam) between 2003-2006, held in Sakarya, used as data source in the process. No other data or survey taken into consideration. Evaluation methods and processes in our schools, OKS exams and examination fact in our country, factors which affect students? achievement are expilicated in the study. Besides, evaluation of achievement level in Sakarya in comparison with neighbour cities and Türkiye general, included. In light of STS statistics of 2005-2006 term, comparisons between towns of Sakarya, private schools and state schools, male studens and female students also included to find out achievement level in Sakarya.Results of study show that, science achievement level is low in Sakarya in parallel with Turkey general. There is positive correlation between development level of region and achievement level. According to results of OKS?s in 2003?2006 terms, Marmara is the most successful region in Turkey. Sakarya is the second worst in achievement in Marmara Region. Among the cities which experinced earthquake disaster, Sakarya is better than Düzce but less successful than Yalova and Kocaeli in terms of achievement level.STS statistics, same as OKS statistics, indicate that, achievement level in science lessons lower than other lessons. Female students are more successful than male students in general. But, in terms of science lessons statistics, male students are better. When honor students considered, male students take the lead. Statistics also show that, private schools are superior compared to state schools. In comparison between towns of Sakarya, Adapazarı is the most successful one even private schools are excepted.Academic achievement of students is evaluated and tested by means of OKS and other exams held in Sakarya. Academic achievement considered as key factor for students who will graduate from eight years elementary school to be science literate. Findings of this study will be the criteria while taking measures to increase achievement level.Key Words: Secondary School Students, Science Literacy, Achievement in Science, OKS, STS
dc.format.extent XI, 117 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject İlköğretim ikinci kademe öğrencileri
dc.subject Bilimsel-okuryazarlık
dc.subject Fen başarısı
dc.subject Sakarya ili seviye tespit sınavı
dc.title Sakarya ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen başarısının değerlendirilmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author İyican, Şenay
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/