dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor Musa Eken |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-01T12:54:20Z |
|
dc.date.available |
2021-04-01T12:54:20Z |
|
dc.date.issued |
2007 |
|
dc.identifier.citation |
Konak, Savaş . (2007). Demokratik bir açılım olarak bilgi edinme hakkı . (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/92525 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Çalısmamızda, çağdas demokrasinin bir gerekliliği olan daha fazla katılım ve çoğulculukanlayısının yönetsel yapıya yansımasının bir sonucu olarak kabul edilen yönetimde açıklıkkavramı ve yönetimde açıklık ilkesinin yerlesmesinin önemli araçlarından biri olan bilgiedinme hakkı ele alınmaktadır.Öncelikli olarak bilgi edinme hakkının tanımı yapılmaya çalısılarak, hakkın niteliğibelirlenmeye çalısılacaktır. Çağdas demokrasiye yapacağı katkı ve yönetim-yönetilen vedevlet-toplum iliskilerinde yapacağı değisim ve dönüsüm üzerinde durulacaktır. Hakkıntarihsel gelisim süreci ve temel hak ve hürriyetler ile yakın iliskili bir insan hakkı olduğunavurgu yapılacaktır.Geleneksel yönetim anlayısının temel anlayısı olan gizlilik-kapalılık kavramlarınıntanımlaması ve yönetimde gizliliği besleyen nedenler ve gizliliğin yönetim-toplumiliskilerinde ortaya çıkardığı olumsuzluklar belirlenmeye çalısılacaktır. Günümüzde,demokratik değerlerin ulastığı katılımcı demokrasi ve yönetsel yapıya yansıması olan açıkyönetim anlayısı ve açık yönetimin araçları belirlenmeye çalısılacaktır. Bugün yönetimlerin,?yönetimde demokrasi?, ?açık yönetim?, ?yönetimde açıklık?, ?seffaf yönetim?, ?günısığındayönetim?, ?katılımcı yönetim?, ?hesap verebilir yönetim? niteliklere sahip yönetim anlayısınageçmesi için bilgi edinme hakkının zorunlu bir demokratik hak olduğu vurgulanacaktır.Ülkemizde, AB sürecinde ve açık yönetim anlayısını gerçeklestirme yolunda en önemli birasama olan 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile ilgili değerlendirme yapılmayaçalısılacaktır. Kanun'un uygulama örneği olarak ele aldığımız Nevsehir Valiliği ve ?stanbulBüyüksehir Belediye Baskanlığı düzeyinde kullanımına iliskin verilere yer verilmistir.Özellikle hakkın uygulanmasında, Kanun'un vatandas ve hakkın muhatabı olan idaretarafından ne derece özümsendiği ve Kanun'un amacı olan demokratik ve seffaf yönetiminigerçeklestirmede ne derece etkili olduğu üzerinde durulacaktır.Anahtar kelimeler: Bilgi Edinme Hakkı, Açık Yönetim, Demokratik Yönetim, Bilgi EdinmeHakkı Kanunu |
|
dc.description.abstract |
In our study, the right to information is discussed which is an important instrument ofhabitation of managerial openness principle and acceptance of managerial opennessnotion. As a neccessity of contemporary democrasy, more participation and pluralismmentality is reflected upon administrative structure.Firstly, the right to information will be defined and the qualification of rightness will bedetermined.We will emphasize on the contribution of the right to obtain information tocontemporary democracy, administration-governed and government-society relationsand effects upon them.We will accent on the historical progress of rightness, andbasic rights and freedom notion.We will figure out the basis of traditional administration concept which isconfidentiality and the reasons that nourish it.Also the negativeness of confidentialityon government-society will be examined.The democratic values which reachedparticipated democracy and administrative structure on open administration andmanagerial instrument will also be discussed. For today?s administrations the valuessuch as ?democracy in administration?, ?open administration?, openness onmanagement, ?clear administration?, ?administration in daylight?, ?participatedadministration?, ?accountable administration?, the right to obtain information is andemocratic obligative rightness.In our country, the act of 4982 the right to information will be evaluated on the way toAB and for realizing open administrative notion. As an applicative sample of theact,we examine the governorship of Nevsehir and ?stanbul Municipality data.Especially, we will accent upon on how well the act is absorbed by the managementand how well they are effectd by this law to realize democratic and clearadministration.Keywords: The right to information, Open adminis |
|
dc.format.extent |
IX, 96 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Bilgi edinme hakkı |
|
dc.subject |
Açık yönetim |
|
dc.subject |
Demokratik yönetim |
|
dc.subject |
Bilgi edinme hakkı kanunu |
|
dc.title |
Demokratik bir açılım olarak bilgi edinme hakkı |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Kamu Yönetimi |
|
dc.contributor.author |
Konak, Savaş |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|