ÖZET Elektrikli raylı ulaşım araçlarında, enerjinin katener hattından alınarak, vagonlardaki en son kullanıldığı bölümlere kadar incelendiği bu tez çalışmasında, lokomotif olarak Japonların 1987 yılında Türk demiryolları için dizayn ettikleri E43001 tipi lokomotif ve TÜVASAŞ'da imal edilen TVS serisi en modern vagonlar baz olarak ele alınmıştır. Tezin giriş bölümü olan birinci bölümde, demiryollarının tarihsel gelişimine değinilmiştir. İkinci bölümde ise, elektrikli raylı ulaşım sistemlerinin genel bir sınıflaması yapılmış olup, enerjinin elde edilmesi, elektrik enerjisinden faydalanma şekli, dizel elektrikli ve elektrikli lokomotiflerin bir karşılaştırılması yapılmıştır. Lokomotiflerin katener hattından aldıkları enerjiyi, nasıl kullandıkları, üzerlerindeki cer motorları, trafo, konvertör sistemlerine değinilmiştir, özellikle lokomotiflerde kullanılan cer motorları, bunların yol verme ve frenleme yöntemleri anlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu motorların güçlerinin nasıl hesap edildiği anlatılıp, ekte bununla ilgili bilgisayar programı ve grafik çıktılarıda sunulmuştur. Lokomotifden alman enerjinin vagonlar da nasıl kullanıldığı, vagonların ısıtılması, aydınlatılması, frenlenmesi ve kapı kumandalarının çalışma ilkeleri tezin dördüncü bölümünde verilmiştir.
Energy Using In Rail Vehicles Driven By Electricity In this thesis, electricity energy transmission in rail vehicles driven by electric from train line up to consuming equipments of coaches has been investigated. E43001 type locomotive designed by Toshiba Company for Turkish State Railways and TVS-2000 type modern coaches manufactured by TÜVASAŞ are examined as samples. In first section of thesis, chronological development of railways are mentioned. In second section, rail transportation systems driven by electricity are generally classified and obtaining and using the energy in these systems are discussed. Locomotives driven by diesel - electric power and electricity power are compared. Using the electricity energy from the train line in the locomotive, the properties of traction motors on locomotive, transformer and converter systems are discussed. Traction motors used on locomotives, acceleration and braking methods of them are specially investigated. It is also explained that how possible to calculate the power of traction motors and computer program associated with this calculating tool are given and the results obtained from the computer program are shown in the appendices at the end of the thesis. In the fourth section, using the electricity energy from the locomotives in the coaches, heating the coaches, lighting system of coaches, braking system of coaches and the principles of door control system are given. XI