ÖZET "MOTOR ÇALIŞMA SICAKLI?I" İçten yanmalı motorlarda temel hedef, silindir içerisinde yanma yoluyla ısı enerjisine dönüştürülen yakıtın kimyasal enerjisinin, maksimum oranda faydalı enerjiye dönüştürülmesidir. Bu enerji dönüşümü işlemine, soğutma ve yağlama donanımlarının önemli ölçüde etkileri olduğu aşikardır. Dizel motorlarında verimli bir yanma ve vu- runtusuz bir çalışma için silindir içerisinde yüksek sıcaklık arzu edilir. Ancak yanma odası cidarlarını teşkil eden malzemenin ve yağlama yağının özelliklerini kaybetmeden kullanılabileceği bir sıcaklık sının da mevcuttur. Bu çalışmada bir savunma sanayi aracı, M 48-T5 tankına ait doldurmalı bir dizel mo toru, farklı çalışma sıcaklıklarında teste tabi tutulmuştur. Çeşitli yük ve devir kademe leri için elde edilen deney sonuçlan tablo ve grafik olarak sunulmuştur. Motora ait enerji dağılımı hazırlanan bir bilgisayar programı ile belirlenmiş ve farklı soğutma suyu sıcaklıklannın etkileri incelenmiştir. Motorda, soğuk şartlardan dizayn aşamasında belirlenen maksimum çalışma sıcak lığına kadar, belirli aralıklarla elde edilen performans parametreleri incelenmiş ve karşılaştırmalı olarak grafik halinde sunulmuştur.
ENGINE WORKING TEMPERATURE The main goal in an internal combustion engine is that the chemical energy of fuel oil, which is converted to heat energy by combustion in cylinder, ought to be converted to usable energy with maximum range. It is obvious that the cooler and lubrication utilities have significant effect on this energy change process. In diesel engines high temperatures are preferred for a productive burn and non-tab run. However, there is a maximum temperature limit which can be used safely without changing the features of materials at combustion room peripheries and lubricant oil. In this work a chargeable diesel engine owned by an M 48-T5 tank, which is a de fense industry vehicle, has been tested at different temperatures. The experimental re sults are displayed as tables and graphs for different load and cycle levels. By using a computer program the energy distribution of chargeable engine has been determined and the affect of different circulation water temperatures have been investigated. In the engine, from cold conditions to maximum working temperatures specified at design level, the performances parameters obtained periodically have been examined and compared to each other as graphs. XI