Anahtar kelimeler: :Sonlu Elemanlar, Dinamik, Jant, EksplsitBu çalımada, hafif alaımlı otomotiv jantına, standartlara göre yapılan darbetestinin simülasyonları, mühendislik yazılımları ile gerçekletirildi. Darbe testi,edeer test artları modelize edilerek non-lineer yapısal analizi sonlu elemanlarmetodu kullanılarak yapıldı. Modelleme, uluslararası darbe test cihazı standartları veISO 7141 standardı esas alınarak yapıldı. Otomobil jantı ve çelik darbe balıınümerik modeli PATRAN yazılımı ile oluturuldu. Darbe testi, yatayla 13 dereceeimli aparata bijonlardan sabitlenen jant kenarına 1 tonluk çelik darbe balıın230 mm yükseklikten düürülmesi ile gerçekletirildi.Yapısal dinamik performansın belirlenmesi için modelize edilen otomobiljantı darbe testi analizleri DYTRAN yazılımı kullanılarak gerçekletirildi. Dinamikyük modelleme ile elde edilen sayısal sonuçlar ile darbe testinden elde edilendeerler karılatırıldı. Yapısal analizlerde büyük öneme sahip olan, janta oluanmaksimum deformasyon miktarı, eer oluacaksa plastik deformasyon miktarı vebölgeleri, maksimum gerilmelerin büyüklüü ve oluacaı bölgeler belirlendi. Sonuçolarak çalıma ile darbe testlerinde sonlu elemanlar yönteminin uygulanabilirlii vetasarım sürecindeki ürünlere mekanik testler uygulanmadan ürün uygunluununtespiti ile ilgili çalımaların yapılabilirlii gösterildi.
Key Words: Car Rim, Impact Analysis, Finite Element Method, Explsit, AluminiunAlloy, Modeling, Dytran, PatranThis master dissertation provides a succinct compilation of research related to impactanalysis of stress and displacement in an aluminum alloy automobile rim. Theperformance of road wheel impact resistance is a major concern related to newdesigns of automotive road wheels and their optimization. In this study, nonlineardynamic finite element analysis has been employed to numerically investigate theside impact behavior of an aluminum road wheel. Based on the side impact testingdevice and method described in ISO 7141, a numerical model incorporating analuminum road wheel and a steel impact striker was developed using Patran. Threedimensionalfinite element method was used for conducting elasto-plastic analysisThe road wheel was mounted at an incline of 13 degrees to horizontal, and the strikerprior to impact was prescribed an initial velocity to simulate a free 230 mm verticaldrop. Impacts locations were simulated to investigate the structural dynamicperformance of the road wheel using DYTRAN. The theoretical results and femresults were compared with impact test results. The results are presented in tabularand graphical forms. Finally this study was delivered of design parameters of car rimunder impact loadings.