Anahtar Kelimeler: 7075-T6, Oyuk Korozyonu, Yorulma, Anodik OksidasyonYüksek dayanımlı alüminyum alasımlarında ön korozyon ve anodik oksitkaplamanın eğme yorulma dayanımına olan etkisi 95 Hz frekansta bir seri dönereğme yorulma testleri uygulanarak arastırılmıstır. % 3,5 NaCl çözeltisinde 6, 48, 96ve 240 saat süreyle yapılan ön korozyon çalısmalarından, kaba partiküllerinoyuklanma üzerinde ana rol oynadığı saptanmıstır. Yorulma testleri, 107 çevrimsayısı esas alındığında, oyuklanmanın varlığı ile yorulma dayanımı önemli ölçüdeazaldığını göstermistir. Yorulma ömründeki azalma miktarı oyuklanmanın siddetinebağlı olup, oyuklanmanın etkisiyle yorulma dayanımında yaklasık % 60'lık azalmaelde edilmistir. Oksit kaplı numunelere ait test sonuçları, oksitlemenin yorulmadayanımını azaltıcı eğilime sahip olduğu ve artan kaplama kalınlığı ile yorulmadayanımındaki azalma miktarını arttırdığını göstermistir. Ancak oksitleme islemioyuklanma korozyonuna azaltmaktadır. 107 çevrim sayısı esas alındığında, yorulmadayanımında kaplamasız parçalara göre %47'lik iyilesme gözlenmistir. Maksimumön korozyon süresi olan 240 saat için anodik kaplamanın faydalı etkisi uzun ömürlüyorulma bölgesinde elde edilmistir. Ancak daha uzun süreli ön korozyonuygulamaları için dikkatli olunmalıdır.
Key Words: 7075-T6, Pitting Corrosion, Fatigue, Anodic OxidationThe effect of pre-corrosion and anodic oxide coating on the bending fatigueperformance of high-strength aluminum alloy has been investigated by conducting aseries of rotary bending fatigue tests at 95 Hz. From pre-corrosion studies including6, 48, 96 and 240 h duration in 3,5 % NaCl solution, it was observed that coarseconstituent particles play the main role in the pitting process. The results obtainedfrom fatigue tests revealed that the fatigue strength, based on a fatigue life of 107cycles, was dramatically reduced by the presence of pitting. The reduction in fatiguelife depended on the severity of pitting; an approximately 60% decrease in fatiguestrength was obtained. The results from coated specimen indicated that oxidation hasa tendency to decrease the fatigue performance, and degradation was accelerated asthe coating thickness increased. However, application of the oxidation mitigatespitting corrosion. An improvement of 47% in fatigue strength based on a fatigue lifeof 107 cycles was obtained as compared to uncoated pre-corroded specimens.Beneficial effect of anodic coating can be attained at high cycle region for themaximum 240 h of pre-corrosion length of times. Care should be taken, however, fora prolonged pre-corrosion times.