Açık Akademik Arşiv Sistemi

Fen öğretiminde yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik kullanımına yönelik bir eylem araştırması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Aysun Öztuna Kaplan
dc.date.accessioned 2021-03-23T13:03:09Z
dc.date.available 2021-03-23T13:03:09Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/80389
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmada, fen ve teknoloji öğretiminde yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik kullanılarak, öğrencilere kazandırılması hedeflenen yaratıcı düşünme becerisinin gelişimine katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik olarak sinektik uygulamaları gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın uygulama basamakları 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, 7. sınıf fen ve teknoloji dersinin 2. ünitesi olan ?kuvvet ve hareket? ünitesi boyunca gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili, Bağcılar ilçesi' nde bulunan bir devlet okulunun 43 mevcutlu bir 7. Sınıf şubesi öğrencileri oluşturmuştur.Araştırmada birincil veri kaynağı olarak gözlem ve doküman incelemesi temele alınmış, destekleyici veri kaynağı olarak da görüşme kayıtları kullanılmıştır. Bunların yanı sıra niceliksel verilere ulaşmak için öğrencilerin geliştirdikleri projelerden yararlanılmıştır. Toplanan verilerin analizi aşamasında verilerin işlenmesi, içerik analizine tabi tutulması ve yorumlanması şeklinde bir çalışma gerçekleştirilmiştir.Uygulamalar süresince elde edilen verilerin analiz edilmesi sonucunda öğrencilerin çalıştıkları kavramlara ait başlangıçta göremedikleri özellikleri görür duruma geldikleri, nesnelere yüzeysel bakmaktan sıyrılıp çalıştıkları nesneleri derinlemesine bir bakış açısıyla inceler hale geldikleri ortaya konulmuştur. Öğrencilerin problem durumlarına getirdikleri alternatif çözüm önerileri sayısında artış gösterdikleri, bunun yanında nicel olan bu artışın beraberinde daha nitelikli çözümler halinde de ortaya konulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstract The purpose of this research is to contribute to the growth of creative thinking abilities in students by utilizing syntectic technique, which is one of the strategies to enhance creative thinking. For this purpose, syntectic practices were applied in a classroom to be able to foster students? creative thinking abilities.The application phase of this research was accomplished during 2009-2010 academic year in a 7th grade science and technology education class through the second unit: ?force and motion?. The participants were 43 seventh grade students in a public school in Bagcilar-Istanbul in Turkey. Primary data sources were observations and document analysis, and secondary data sources were the records from the interviews conducted with students. In addition to those, quantitative data were gathered from the projects students created. Data analysis included the processing and coding of the data, and content analysis and interpretation of the primary data.Data analysis indicated that in the end of the research process students were able to see new particularities about the concepts they studied that they did not realize in the beginning of the study. Second, results indicated that students went beyond a cursory look at the objects and began to analyze the objects deeply and efficiently in the end of the study. Finally, the results demonstrated that not only the number of the solutions students created for problem situations in their project increased, but also students were able to produce solutions that are of higher quality and are more applicable through the use of synectic technique.
dc.format.extent X, 149 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Fen Öğretimi
dc.subject Yaratıcı Düşünce
dc.subject Sinetik Teknik
dc.title Fen öğretiminde yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik kullanımına yönelik bir eylem araştırması
dc.type TEZ
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı,
dc.contributor.author Ercan, Sercan
dc.relation.publicationcategory masterThesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record