Petrol dolum tesislerinde iki farklı karakteristik gösteren akışkan olan benzin ve fuel-oil yakıtlarının aynı hat kullanılarak tanklara nakilleri yapılmaktadır. Mevcut uygulamalarda seçilen Gate tipi vanalar metaller arası temaslı sızdırmazlık ilkesine göre tasarlandığı için zamanla oluşan sürtünme kaynaklı kaçaklardan ötürü tanklarda bekleyen sıvılar birbirine karışmaktadır. Bir diğer istenilmeyen durum olarak, vana kapatılma hızının gate tipi vanalarda ayarlanamaması, boru hattındaki akışa yapılan müdahaleler ile oluşan ani basınç değişimi olarak ifade edilmektedir. Bu ve benzeri istenilmeyen durumların ortadan kaldırılması için Plug tipi vanalar, büyük basınç düşümlerini ani olarak ortaya çıkarmamaları ve kullanım esneklikleri olması sebebiyle farklı sektörlerdeki montajlarda tercih edilmektedir. Tam açık veya açıklığı belirli pozisyon konumda kullanım için tasarlanan Plug tipi vanalar petrol dolum tesisleri için de sayılan özellikleri nedeniyle önerilir bir çözüm olabilecektir. Bu çalışmada Plug tipi vanaların basınç değişimleri ve oluşan parametreler analitik, sayısal ve sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmiştir. Ayrıca, Plug tipi vana mekanizmasının tasarımının basınç değişimine etkisi de ele alınmış ve olumsuzluklara karşı önleyici tedbirler önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Plug vana, Sonlu elemanlar analizi, Sızıntı, Petrol.
In petroleum refining plants, oil is being transported using the same line of gasoline and fuel oil fuels, which have two different characteristics. Gate valves selected in existing applications are designed according to the principle of inter molecular contact sealing, so the liquid swaiting in the tank saremixed with each other due to time-induced friction-induced escape. Another undesirable situation is that the speed of closing the valve can not be adjusted in the Gate type valve, it is expressed as the sudden pressure change caused by sudden stopping or starting of the flow in the pipeline. To remove these and other undesirable situations, plug type valves are preferred in different industries due to the fact that many valves are not required to be installed, as they do not suddenly reveal large pressure drops and are flexible in use. Plug type valves designed for use in full open or open position can be a recommended solution because of their features for oil filling plants. In this study, the pressure changes which occur as a result of sudden shut down of plug type valves and the parameters affecting them are investigated by analytical, numerical and finite element method. In addition, the effect of pressure variation on the design of the plug-type valve mechanism is also described and preventive measures against the adverse effects are proposed. Keywords: Plug valve, Finite element analysis, Leakage, Petroleum