dc.contributor.advisor |
Doçent Doktor Ali Rıza Abay |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-11T08:42:39Z |
|
dc.date.available |
2021-03-11T08:42:39Z |
|
dc.date.issued |
1998 |
|
dc.identifier.citation |
Say, Ömer. (1998). Milli devlet kültürü ve Türkiye’deki yansımaları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/77705 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Milli Devlet Kültürü ve Türkiye'deki Yansımaları adlı çalışmamız, öncelikli olarak milli devlet modeli üzerinde durmamızı gerektirmiş ve bu nedenle millet, devlet, milli devlet ve milli devlet kültürü çözümlemeleri etrafında yoğunlaşmıştır. Milli devlet modelinin ilkin Batı Avrupa'da ortaya çıkması nedeniyle Batı Avrupa'daki siyasi, sosyal, dini, iktisadi, felsefi ve bilimsel gelişmeler dikkate alınarak hazırlanmış ve bu değişmeler sonrasında ortaya çıkan devlet toplum ilişkilerinin bir yaşayış biçimi olarak gösterdiği değişmeler dikkate alınmıştır. Milli devlet modeli, Batı Avrupa'da Yüzyıl Savaşları sırasında görülmeye başlanan ve seyri yirminci yüzyıla kadar süren, akraba prensliklerin birleşerek milli monarşilerin oluşmasıyla ortaya çıkan bir gerçeklik arzetmektedir. Ancak milli monarşilerin ortaya çıkmasıyla birlikte, merkezi devlet yapılanması da kendini göstermektedir ve bu haliyle feodal toplum örgütlenmesinin yerini milli devlet örgütlenmesine bırakması gerekmektedir. Merkezileşmeye başlayan devletlerin bu özelliklerini devam ettirebilmeleri için feodal yapının tersine, kişiler arasında sosyal ve siyasi eşitliğin gerekliliği de bir gerçeklik olarak ortaya çıkmaktadır. Bu gelişmelere daha sonraları sanayileşme-şehirleşme ilişkileri de eklendiğinde sosyal ve siyasi eşitlik düşüncesi anayasal ve parlamenter devlet yapısına neden olmaktadır. Yine milli monarşilerle birlikte başlayan milli bir topluma dayanma gereği toplumsal hayatın ve devletin kaynağı olarak toplumun bizzat kendisi öne çıkmış ve Ortaçağ' dan farklı olarak hukuki belirlemeler, ilhamını dinden değil toplumdan almaya başlamıştır. Böylece ortaya çıkan toplum yaşayışı milli devletin belirleyicileri üzerinde etkili olmuştur. Türkiye açısından ise güçlenen Bat ı karşısında kendini yenilemeye çalışan Osmanlı Devleti'nin yine Batı ile kurduğu ilişkiler ve irtibatlı olarak gösterdiği yönetim değişiklikleri milli devlet kültürünün belirleyicisi olmuştur. Bu haliyle çalışmamızın amacı, Batı Avrupa'da oluşan milli devletin kültürel arkaplanı üzerine eğilmek ve bu kültürün Türkiye üzerindeki yansımalarını göstermekle sınırlıdır ve bu sınırlar aynı zamanda çalışmamızın kapsamını oluşturmaktadır. Son olarak, bu çalışamanın ortaya çıkmasında literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
ABSTRACT The aim of this research is to show concept of culture of nation-state and is ascepts in Turkey. Because of our study's aim the nation, the state, the nation-state and the culture of nation-state were our initial themes. Towards the end of the fifteenth century centralized absulute monarchies emerged in Western Europe. The absulute monarchies was seen firstly standing armies, a permenant bureaucracy, a codified law and the beginning of a unified market. This kind of changes were the sign of nation-states' beginnings. Especially the cause of Hundred Year Wars were to unite princedoms to protect themselves and to be powerful. The first aspects of nation-state is those unified princedoms and the struggle of centralisation. To be centralized is most important trait for the beginning of nation-state that in this way scocial equality would be rendered. Because of the centralization feudal lords started te lose their power against the national monarcies. At the beginning this was a good change for absulute monarchies that when people became socially equal the unique ruler would only be kings. Constitutional states are also stemmed of social equality that was also important for parliamentary system. The nation-state was modernized by industrialization with its affect on social structures that caused worldwide power of industrial societies. At the same time it was a potential developments of both nationhood and industrial power. The changes in Western Europe were not only political, social and economics but also philosophical, scientific and religious. These changes are also backgrounds of the culture of nation-state and our study's bounds. Aspect of the culture of nation-state in Turkey is seen as the changes of administration of state starting from the time of Selim III to Republic of Turkey. When Republic of Turkey has established as a nation-state the cultural traits of nation-state was seen the conclusion of revolutions. |
|
dc.format.extent |
V, 204 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Milli devlet kültürü |
|
dc.title |
Milli devlet kültürü ve Türkiye’deki yansımaları |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, |
|
dc.contributor.author |
Say, Ömer |
|
dc.relation.publicationcategory |
doctoralThesis |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|