Hızlı değişim, rekabet ve küreselleşme neticesi günümüzde bilginin; işletmelerin ihtiyaç duyduğu en önemli etken haline gelmesi ile 2000'li yıllardan bilgi çağı olarak bahsedilmeye başlanmıştır. Değişimi bir yaşam felsefesi olarak benimseyen çağdaş işletmelerde bilgi, en önemli üretim faktörü olduğu gibi, en büyük rekabet unsuru olarak da kabul edilmektedir. Son derece hızlı değişim ve rekabetin olduğu günümüz iş dünyasında, bilgiye ulaşamayan yada zamanında değerlendirip kullanamayan işletmelerin hayatta kalabilmeleri hemen hemen imkansızdır. Yönetim Bilişim Sistemleri, organizasyonların her kademesinin bilgiye çabuk ulaşmalarını, değerlendirmelerini ve saklamalarını sağlayarak, karar verme esneklik ve çabukluğunu etkilemekte, çevresel koşullara uyum sağlamalarını kolaylaştırmaktadır. Bu nedenlerle çağdaş işletmeler için vazgeçilmez sistemler haline gelmişlerdir. Bu tez kapsamında telekomünikasyon alanında Yönetim Bilişim Sistemi modeli önerilmiş ve geliştirilmiştir. Yönetim Bilişim Sistemleri'nin uygulamalarını daha başarılı kılacak bütünleşik metodun geliştirilmesi için; öncelikle şirketin mevcut yapısı incelenerek aksaklıklar ve ihtiyaçlar belirlenmiştir. Türk Telekom A.Ş'nin öncelikle mevcut organizasyon yapısında gereksiz bölüm ve faaliyetlere yer verildiği görülmüştür. Bu çalışmada esas olarak sistemin yönetim işlevleri inceleme konusu yapılmakta ancak, bunun başarılı olabilmesi için mutlaka organizasyonda yalınlığın da sağlanması gerekliliği vurgulanmıştır. Abone hizmetleri ile ilgili iş ve bilgi akışlarının incelenmesinde de çok gereksiz faaliyetlere yer verildiği bununda zaman, personel, materyal ve prestij kaybına neden olduğu görülmektedir. Mevcut süreçlerin önerilen Yönetim Bilişim Sistemi'ne aktarılmasıile zaman, yaklaşık 1/20 oranında azalacağı gibi sistemin tüm geleneksel avantajlarından yararlanılacaktır. Önerilen Yönetim Bilişim Sistemi sayesinde bazı fiziksel cihaz ve sistemlere direk olarak otomatik komutlar verebilecek bununla da ayrıca beşeri inisiyatifler ve hatalar ortadan kaldırılacaktır. Bu yapının bilişim sistemi ile bütünleşmesini sağlayacak bilgisayar yazılım programı geliştirilmiştir. önerilen sistemin Türk Telekom A.Ş'de uygulanabilirliği tartışılarak, böyle bir sistemin kuruluş ve uygulama maliyetleri gerçek verilerle hesaplanmıştır. Geliştirilen bilişim modelinin kuruma getirdiği tasarruflar zaman ve personel maliyetleri açısından değerlendirilmiş ve yeni sisteme geçiş maliyetlerinin çok kısa sürede amorti edilebildiği sonucuna varılmıştır.
ABSTRACT As a result of fast change, competition and globalization information has become the most important factor of management and the year 2000 has become the information age. At modern administrations that consider change a philosophy of life, information, besides being the most important production factor is also accepted as being the biggest competition element. The very fast and competitive business world of today makes it almost impossible for those businnesses to survive that cannot access information and put it to use in time. Management Information Systems provide organization with a quick access to the knowledge, and enable them to process and reserve that knowledge for a fast flexible decision. They also enable organizations to adopt environmental conditions easily. As a result of this, Management Information Systems have become the most important systems for contemporary organizations. In this thesis, a Management Information System has been offered and developed in telekommunication field. In order to develop an integrated metod which will make the inplimentation of Management Information System more successful first, I reviewed the present structure of the company, I identified problems and needs of this company. I have fonud that Turk Telekom Company has included unnecessary departments and activities. In this study, mainly the managerial functions of the company have been discussed. The study has also found out that in order this institution to be successful, organizational simplicity should be obtained. About the customer services, the study has found many unnessary activitios especially about the work and knowledge transactions and this caused loes in time, personel, xumaterial and prestige. The study has suggested that if the current processes have transfered to Management Information Systems, time will be reduced about 1/20 percent and at the same time, all traditional advantages will be observed. With the sucgested Management Information System, automatic commands will be given to same physical devices and system and this will eliminate human eror. In this study, a computer software has also been develop to integrate the system with the Information System. The suggested system's applicability to Turk Telekom has also been discussed in this study and the initial and implimentation cost of this system have been calculated with real data. Finally, the time and personnel costs of the developed Information System has been evaluated and it has been concluded that the costs of transfering to the new system will be gotten back in a short period of time. XUl