Açık Akademik Arşiv Sistemi

Hipertansiyonu olan hastalara verilen eğitimin etkisinin değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doktor Öğretim Üyesi Havva Sert
dc.date.accessioned 2020-10-01T07:50:39Z
dc.date.available 2020-10-01T07:50:39Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Sevinen, Gonca Gül. (2019). Hipertansiyonu olan hastalara verilen eğitimin etkisinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/69399
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract GİRİŞ VE AMAÇ: Bu çalışmada hipertansiyon hastalarına iki farklı yöntemle verilen eğitimin; hastaların tedaviye uyumları, yaşam kaliteleri ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlandı. GEREÇ VE YÖNTEM: Randomize, kontrollü deneysel araştırma modeli kullanılarak yapılan çalışma; Haziran-Aralık 2017 tarihleri arasında kurum izni ve etik kurul onayı alındıktan sonra, bir eğitim ve araştırma hastanesinin iç hastalıkları polikliniklerine başvuran 60 hasta ile yapıldı. Hastalara düz anlatım ve motivasyonel görüşme yöntemiyle eğitim verildi. Sosyodemografik özellikler ve hastalığa ilişkin özellikleri içeren tanılama formu, İlaç Tedavisine Uyum Öz-Etkililik Ölçeği Kısa Formu (İBÖS-KF), Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II (SYBD) ve SF 36 Yaşam Kalitesi Ölçeği (SF36 YKÖ) kullanılarak toplanan verilerin analizi bilgisayar ortamında tanımlayıcı, parametrik ve parametrik olmayan testler kullanılarak yapıldı. BULGULAR: Çalışma sonunda eğitim öncesi ve sonrası izlemlerde, tedaviye uyum, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve yaşam kalitesi ortalamaları bakımından farklı zamanlarda yapılan ölçümlerde hem kontrol grubunun hem de müdahale grubunun puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğu görüldü. Ancak düz anlatım ve motivasyonel görüşmeyle verilen eğitim açısından hastaların İBÖS-KF, SF 36 YKÖ ve SYBD II puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadı. SONUÇ: Hastaların tedaviye uyum, yaşam kalitesi ve sağlıklı yaşam biçimleri davranışları puanlarında eğitim sonrasında, eğitim öncesine göre artış olduğu, fakat hasta eğitiminde kullanılan iki farklı yöntemin etkisinin birbirinden farklı olmadığı belirlendi. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Hipertansiyon, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları, Tedaviye Uyum, Yaşam Kalitesi
dc.description.abstract INTRODUCTION AND AIM: This study was designed to evaluate the effective-ness of two different types of trainings provided to patients with hypertension on compliance to treatment, life quality and healthy lifestyle behaviors. TOOLS AND METHOD: Conducted by using the randomized controlled experi-mental research model, this study was completed with 60 patients, who applied to internal diseases polyclinic of training and research hospitals between June-December 2017 after obtaining permission and ethics committee approval. The patients were trained by means of the direct instruction method and motivational interview. Data was collected through a diagnostic form including socio-demographic characteristics and symptoms associated with diseases, Medication Adherence Self-Efficacy Scale Short Form (MASES-SF), Healthy Lifestyle Behaviors Scale II (HLBS II) and SF-36 Quality of Life Scale (SF-36 QOLS), and the collected data was analyzed in computer environment by using parametric and non-parametric tests. FINDINGS: As a result of the study, it was observed in pre- and post-training fol-low-ups that there was a significant statistical increase in the scores of both the con-trol group and the intervention group in various measurements completed at different times in terms of compliance to treatment, healthy lifestyle behaviors and quality of life average values. Nevertheless, no statistically significant difference was found among the MASES-SF, SF-36 QOLS and HLBS II score averages of the patients with regard to the trainings provided through direct instruction and motivational in-terview methods. CONCLUSION: It was determined that compliance to treatment, quality of life and healthy lifestyle behaviors of the patients improved in scores after the training com-pared to the pre-training period, however there was no difference between the two methods used to train the patients. Key Words: Hypertension, Training, Quality of Life, Healthy Lifestyle Behaviors, Compliance to Treatment, Motivational Interview
dc.format.extent XII, 115 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso Tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject Eğitim
dc.subject Hipertansiyon
dc.subject Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
dc.subject Tedaviye Uyum
dc.subject Yaşam Kalitesi
dc.title Hipertansiyonu olan hastalara verilen eğitimin etkisinin değerlendirilmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı
dc.contributor.author Sevinen, Gonca Gül
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record